ΠΡΟΣΩΠΑΑΠΟΨΗΠαπαδημητρίου – ΣΦΕΕ: Έξι προτάσεις για την πολιτική φαρμάκου

Παπαδημητρίου – ΣΦΕΕ: Έξι προτάσεις για την πολιτική φαρμάκου

- Advertisement -
  • Γράφει ο Κοσμάς Ζακυνθινός

«Το clawback προπληρώνεται, δεν μειώνεται μέσω των διαπραγματεύσεων, με την κυβέρνηση να πετυχαίνει ή να έρχεται πολύ πιο κοντά στους στόχους του RRF. Ένα κορυφαίο παράδειγμα δημιουργικής λογιστικής, που όμως κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί» υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ) στην ετήσια εκδήλωση για την κοπή της Πρωτοχρονιάτικης πίτας, του Συνδέσμου.

Το clawback προπληρώνεται, δεν μειώνεται μέσω των διαπραγματεύσεων, με την κυβέρνηση να πετυχαίνει ή να έρχεται πολύ πιο κοντά στους στόχους του RRF. Ένα κορυφαίο παράδειγμα δημιουργικής λογιστικής, που όμως κρύβει το πρόβλημα κάτω από το χαλί» υπογράμμισε μεταξύ άλλων ο Ολύμπιος Παπαδημητρίου, πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ)
Ολύμπιος Παπαδημητρίου – ΣΦΕΕ

ΔΩΡΕΑΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

H συνολική δημόσια δαπάνη για φάρμακα τα τελευταία 10 περίπου χρόνια κινείται στα 2,5 δις ευρώ, ενώ η συνολική φαρμακευτική κατανάλωση αυξάνεται μόνο για πέρσι συνολικά με ποσοστό 8% – στα ιδιωτικά φαρμακεία με +6,3% (στοιχεία IQVIA) και στα Νοσοκομεία με +12,5% – έναντι πρόπερσι.

Πέραν αυτού, η Ελλάδα υστερεί σημαντικά στη δημόσια κατά κεφαλή νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη, κατά -52% και -63% έναντι της Νότιας Ευρώπης (ΝΕ) και της Δυτικής Ευρώπης (ΔΕ) αντίστοιχα (στοιχεία 2019).

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδημητρίου, αποτελεί μύθο ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται για την φαρμακευτική πολιτική χαρακτηρίζονται από ορθολογισμό και συμβάλλουν στη βιωσιμότητα του κλάδου.

«Οι αποφάσεις λαμβάνονται συνήθως εκ των υστέρων για να αλλάξουν την επίδραση που έχουν κάποια γεγονότα και όχι για να προλάβουν τα γεγονότα. Αναδρομικές αλλαγές με πρόσθετα rebates, με μετατροπή του clawback σε rebate, με ετεροχρονισμένες διαπραγματεύσεις, με διαχωρισμό του προϋπολογισμού ανά κανάλι διανομής, δημιουργούν ανατροπές, διαλύουν τον προγραμματισμό, και δεν χαρακτηρίζονται από ορθολογισμό. Είναι κατανοητό για παράδειγμα ότι πρέπει να στηριχθούν κάποιες κατηγορίες φαρμάκων (π.χ. τα φθηνά) ή και εταιρειών, για βάσιμους λόγους» όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ.

Δέσμη μέτρων – Οι έξι προτάσεις

Για ακόμα μια φορά, ο κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου ενώπιων των εκπροσώπων του φαρμακευτικού κλάδου και της Πολιτείας, τόνισε την ανάγκη ελάφρυνσης των «φορτίων», όχι όμως με την μεταφορά τους σε υπόλοιπα «μέτωπα».

Μάλιστα, επεσήμανε την ανάγκη πρόσθετων χρηματοδοτικών ενέσεων, καταθέτοντας μιας σειρά μέτρων – προτάσεων του ΣΦΕΕ, για την πολιτική του φαρμάκου. Συγκεκριμένα, όπως τόνισε ο κ. Παπαδημητρίου:

1. Περισσότερες Μεταρρυθμίσεις και Ψηφιοποίηση:

Να υιοθετηθούν το συντομότερο τα ψηφιακά εργαλεία που θα βοηθήσουν στον έλεγχο της συνταγογράφησης. Να επιτευχθεί η ορθή εφαρμογής των θεραπευτικών πρωτοκόλλων, να ξεκινήσει ο λειτουργικός ψηφιακός φάκελος ασθενή, η διασύνδεση των εργαστηριακών εξετάσεων με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η εισαγωγή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στα Νοσοκομεία, η διενέργεια διαγωνισμών, όπου είναι δυνατόν.

2. Δημιουργία Ταμείου Καινοτομίας:

Η σάρωση ορίζοντα για την εκτίμηση των θεραπειών που έρχονται και της καινοτομίας, που φέρνουν είναι μια εξαιρετική πρωτοβουλία που εισήγαγε η κυβέρνηση κι αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να προετοιμάσει καλύτερα τον ΕΟΠΥΥ για το μέλλον.

Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη η σύσταση ενός Ταμείου Καινοτομίας,
το οποίο θα χρηματοδοτήσει τις νέες απαραίτητες θεραπείες που έρχονται. Πρέπει να προβλεφθεί χωριστή χρηματοδότηση για τα νέα καινοτόμα προϊόντα που έρχονται στο άμεσο μέλλον ώστε να διασφαλιστεί η πρόσβαση στη καινοτομία αυτή για τους Έλληνες ασθενείς.

3. Ομαλοποίηση και απλοποίηση των κανονιστικών διαδικασιών:

Οι κανονιστικές διαδικασίες, πρέπει να επικαιροποιούνται συνεχώς ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα τις κατηγορίες των θεραπειών που έρχονται. Οι σημερινές προσεγγίσεις στις Αξιολογήσεις Τεχνολογιών Υγείας, την τιμολόγηση και την αποζημίωση μπορεί να είναι ακατάλληλες για τις θεραπείες του αύριο. Επίσης, όπως τόνισε ο κ. Ολύμπιος Παπαδημητρίου, είναι απαραίτητη η τακτική ροή των διαδικασιών στο χρόνο: Τακτική έκδοση θετικής λίστας, δελτίων τιμών, εγκριτικών αποφάσεων.

Μάλιστα, όπως σημείωσε, «η απάντηση εδώ είναι Δημιουργία ανεξάρτητου Οργανισμού Αξιολόγησης Τεχνολογιών Υγείας με μόνιμο και άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό».

4. Αξιοποίηση δεδομένων από τα ηλεκτρονικά συστήματα:

«Για πολλοστή φορά να πούμε ότι η επεξεργασία των δεδομένων που συλλέγονται από το σύστημα συνταγογράφησης και από τον ηλεκτρονικό φάκελο ασθενούς είναι ένας θησαυρός που μπορεί να οδηγήσει σε σωστές και τεκμηριωμένες αποφάσεις ενώ παράλληλα μπορούν να αξιοποιηθούν και εμπορικά αφού θα ενδιέφερε εταιρείες και πανεπιστήμια να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτά».

5. Περαιτέρω κίνητρα για επενδύσεις:

Στο πρώτο κομμάτι του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης είχαν προβλεφθεί συνολικά 250 εκατ. ευρώ για επενδύσεις, Περίπου το 5% απορρίφθηκε από κλινικές μελέτες και το υπόλοιπο βασικά από παραγωγικές επενδύσεις. Περίπου το 9,5% του συνολικού ποσού αποδίδεται σε διεθνείς εταιρείες και το υπόλοιπο σε ελληνικές.

Σύμφωνα με τον κ. Ολύμπιο Παπαδημητρίου, «η ενίσχυση των Ελληνικών φαρμακευτικών επιχειρήσεων είναι καθοριστικής σημασίας για την Εθνική Οικονομία, για την ενίσχυση της φαρμακευτικής αυτονομίας της χώρας και για την ενίσχυση των εξαγωγών μας. Ωστόσο η προσέλκυση περισσότερων κλινικών μελετών στη χώρα αποτελεί πρωτεύοντα στόχο για το ΥΥ και όχι μόνο, όπως τουλάχιστον έχουμε ακούσει επανειλημμένα».

«Το συγκεκριμένο πλαίσιο απέτυχε να μετατραπεί σε κίνητρο προσέλκυσης κλινικών μελετών. Το ερώτημα είναι γιατί πρέπει να λειτουργεί ως δίλημμα παραγωγικές επενδύσεις ή κλινικές μελέτες; Μήπως η κυβέρνηση πρέπει να σκεφτεί να εισαγει ένα ειδικό πλαίσιο κινήτρων, από εθνικούς πόρους, για την προσέλκυση κλινικών μελετών χωρίς βέβαια να θίξει το υπάρχον σχήμα που έχει ενταχθεί στο RRF; Ας μην διαφεύγει από την προσοχή κανενός ότι οι κλινικές μελέτες είναι ο πιο άμεσος και εκτεταμένος τρόπος με τον οποίο οι περισσότερες διεθνείς εταιρείες μπορούν να επενδύσουν στη χώρα».

6. Σταδιακή αύξηση των διατιθέμενων πόρων:

Τα επόμενα χρόνια, η υγεία, θα πρέπει σταδιακά να συγκεντρώσει σημαντικά αυξημένους πόρους για να μπορεί να παρέχει στους πολίτες τα αναμενόμενα από ένα ευνομούμενο κοινωνικό κράτος. Η Πολιτεία θα πρέπει να επανεξετάσει τη χρηματοδότηση του συστήματος υγείας.

Το φάρμακο είναι επένδυση στην υγεία, την κοινωνία και την ανάπτυξη. Η καλύτερη υγεία φέρνει την ευημερία.

«Βασική πεποίθηση μας στον ΣΦΕΕ», σύμφωνα με τον κ. Ολύμπιο Παπαδημητρίου, «αποτελεί η υιοθέτηση μιας ασθενοκεντρικής πολιτικής, που θα εστιάζει στις πραγματικές ανάγκες των Ελλήνων πολιτών, με έμφαση στην πρόληψη και την έγκαιρη διάγνωση, με ομαλή πρόσβαση σε νέα καινοτόμα φάρμακα και τεχνολογίες που μπορούν να αλλάξουν την έκβαση μιας πάθησης, να μειώσουν τη θνησιμότητα, να αποτρέψουν μια νοσηλεία ή να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των ανθρώπων».

«Προσδοκούμε μια πολιτική που θα εγγυάται την προβλεψιμότητα και τη βιωσιμότητα του κλάδου και του συστήματός μας, μια πολιτική δίκαιη που κρατά ίσες αποστάσεις. Επένδυση στην υγεία και το φάρμακο, είναι επένδυση στην κοινωνική συνοχή και τον άνθρωπο, είναι επένδυση για ένα καλύτερο μέλλον».

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ