Ανασυγκρότηση δυνάμεων, δίχως μεγάλες εξαγορές, συγχωνεύσεις και υψηλό επιχειρηματικό ρίσκο αναμένεται να ξεκινήσει τη «θητεία» του ως CEO της Pfizer Inc ο Έλληνας Albert Bourla, μετά την επίσημη ανάληψη καθηκόντων από την 1/1/2019.
Όπως ανακοίνωσε ο ίδιος στη διάρκεια παρουσίασης των οικονομικών στοιχείων της εταιρείας για το 3ο τρίμηνο, δεν σημαίνει ότι η Pfizer στερείται οικονομικής ικανότητας. Για την ακρίβεια, ο επερχόμενος CEO διαβεβαίωσε ότι ο αμερικανικός φαρμακευτικός κολοσσός έχει την οικονομική δύναμη να προχωρήσει σε οποιαδήποτε εξαγορά επιθυμεί, εντούτοις, σε αυτή τη φάση, επιλέγει να αποφύγει τα ρίσκα που συνεπάγονται τέτοιου είδους επιχειρηματικές κινήσεις. Μάλιστα, διέψευσε τις όποιες προσδοκίες περί επικείμενων mega deals, με την AstraZeneca ή την Allergan.
Ο Albert Bourla τόνισε ότι η Pfizer εισέρχεται σε μια περίοδο «σταθερής ανάπτυξης», κατά την οποία θα επικεντρωθεί στα υπό έρευνα και ανάπτυξη φάρμακά της καθώς και στα λανσαρίσματα των νέων προϊόντων της στην αγορά.
Προετοιμασία και… ανάπτυξη
Το χρονικό αυτό διάστημα θα αποτελέσει ουσιαστικά μια περίοδο προετοιμασίας την οποία θα διαδεχθεί μια περίοδος ανάπτυξης, που θα ξεκινήσει μετά το 2020.
Στο μεταξύ, η εταιρεία θα εξακολουθήσει να αξιολογεί μικρότερες συμφωνίες, οι οποίες θα μπορούσαν να ενισχύσουν την αναπτυξιακή πορεία της ή το χαρτοφυλάκιο με τα υπό ανάπτυξη προϊόντα της.
Τα τελευταία χρόνια, η Pfizer έχει υποστεί πρωτοφανείς απώλειες «αποκλειστικότητας» (λήξη πατέντας) στο χαρτοφυλάκιό της. Ωστόσο, ο Έλληνας CEO εκτιμά ότι οι απώλειες θα περιοριστούν από το φάρμακο Lyrica, του οποίου οι πωλήσεις στις ΗΠΑ έφτασαν τα 3,46 δισ. δολάρια, πέρυσι, αλλά πρόκειται να χάσει την προστασία της πατέντας του στη χώρα τον ερχόμενο Δεκέμβριο.
Σύμφωνα με τον Albert Bourla, σε δύο χρόνια, ο αντίκτυπος από τα γενόσημα θα σταθεροποιηθεί και θα αναδειχθούν αρκετά από τα εν δυνάμει πρωτοπόρα προϊόντα της εταιρείας, που βρίσκονται ήδη στην αγορά ή υπό έρευνα, τα οποία περιλαμβάνουν συνολικά 15 δυνητικά blockbusters σε πέντε χρόνια.
Υψηλές ταχύτητες…
Πριν ξεκινήσουν τα υπό έρευνα προϊόντα να αποδίδουν, η ανάπτυξη της εταιρείας θα προέρχεται από το φάρμακο κατά του καρκίνου του μαστού Ibrance και τη θεραπεία της ρευματοειδούς αρθρίτιδας Xeljanz – τα δύο προϊόντα που ενθουσιάζουν περισσότερο τον επερχόμενο CEO, αν και αμφότερα δεν ανταποκρίθηκαν στις προσδοκίες των αναλυτών για το τρίτο τρίμηνο.
Ειδικότερα, το Ibrance εμφάνισε πωλήσεις ύψους 1,03 δισ. δολαρίων, παρουσιάζοντας αύξηση 17%, παρόλο που στις Η.Π.Α. σημειώθηκε μείωση κατά 5 εκατ. δολάρια. Εκτός των ΗΠΑ, οι πωλήσεις σχεδόν διπλασιάστηκαν, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης στην Ευρώπη και της πρόσφατης εκτόξευσης στην Ιαπωνία.
Οι πωλήσεις του Xeljanz για το τρίτο τρίμηνο αυξήθηκαν κατά 24%, φτάνοντας τα 432 εκατομμύρια δολάρια. Ένα άλλο φωτεινό σημείο ήταν το Inflectra (βιοομοειδές του Remicade) του οποίου οι πωλήσεις ανήλθαν στα 166 εκατομμύρια δολάρια κατά 3ο τρίμηνο (αύξηση 48%).
Ο Albert Bourla έχει, επίσης, αυξημένες προσδοκίες από την αγορά της Κίνας, η οποία εκτιμά ότι έχει μεγάλες δυνατότητες, κυρίως όσον αφορά την επιχείρηση των καθιερωμένων προϊόντων και γενοσήμων.
Από το 2019, η Pfizer Inc θα έχει έναν νέο CEO, μια νέα εταιρική δομή και μια νέα ομάδα διαχείρισης. Ο νέος CEO, ο οποίος μέχρι το τέλος του 2018 θα εκτελεί χρέη Επιχειρησιακού Διευθυντή (COO), προετοιμάζει ήδη το έδαφος, λαμβάνοντας μέτρα για την απλοποίηση της οργάνωσης, την αύξηση του ελέγχου των δαπανών, την εξοικονόμηση πόρων και την επιτάχυνση της λήψης αποφάσεων.