Φαίνεται ότι όχι μόνο τα παιδιά, αλλά και οι ενήλικες μπορούν να υιοθετήσουν ενσυναισθητικές αντιδράσεις από τους στενούς φροντιστές τους, εκτός από τις γενετικές τους προδιαθέσεις.
Οι ενήλικες, επίσης, είναι εύπλαστοι και μπορούν να μάθουν να είναι περισσότερο ή λιγότερο συμπονετικοί παρατηρώντας τους άλλους.
Η καθηγήτρια Μεταφραστικής Κοινωνικής Νευροεπιστήμης στο Κέντρο Ψυχικής Υγείας του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου Würzburg (UKW) Dr. Grit Hein κατάφερε να αποτυπώσει αυτό το σύνθετο κοινωνικό φαινόμενο μέσω μαθηματικών μοντέλων, μια διαδικασία γνωστή ως Υπολογιστική Μοντελοποίηση, και το χαρτογράφησε πλαστικά στον εγκέφαλο των ενηλίκων χρησιμοποιώντας λειτουργική απεικόνιση μαγνητικού συντονισμού (fMRI).
Μετάδοση της ενσυναίσθησης
Τα ευρήματά της, τα οποία δημοσιεύονται στο Proceedings of the National Academy of Sciences, παρέχουν έναν υπολογιστικό και νευρωνικό μηχανισμό για την κοινωνική μετάδοση της ενσυναίσθησης, εξηγώντας τις αλλαγές στις ατομικές ενσυναίσθητες αντιδράσεις μέσα σε ενσυναίσθητα και μη ενσυναίσθητα κοινωνικά περιβάλλοντα. Η Grit Hein έχει, κατά μία έννοια, επισημοποιήσει τη διαδικασία με την οποία μεταδίδεται η ενσυναίσθηση.
Η κοινωνική μετάδοση της ενσυναίσθησης εξετάστηκε σε διάφορες μελέτες. Το κεντρικό ερώτημα της έρευνας του Hein ήταν αν η ενσυναίσθηση ή η έλλειψη ενσυναίσθησης για τον πόνο ενός άλλου ατόμου μεταδίδεται κοινωνικά. Σε τέσσερις συνολικά μελέτες, οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν αρχικά βίντεο με χέρια που δέχονταν επώδυνη διέγερση και δήλωσαν τα δικά τους συναισθήματα κατά τη διάρκεια αυτής της εμπειρίας σε μια κλίμακα αξιολόγησης.
Αφού έδωσαν τη δική τους βαθμολογία, τους έδειξαν τις ενσυναισθητικές ή μη ενσυναισθητικές αντιδράσεις άλλων ατόμων στα ίδια βίντεο. Τέλος, οι συμμετέχοντες βαθμολόγησαν και πάλι την ενσυναίσθησή τους, αυτή τη φορά όσον αφορά τον πόνο ενός νέου ατόμου. Με αυτή την πειραματική διάταξη, η ομάδα της Dr. Grit Hein μπόρεσε να ελέγξει πώς και αν η ενσυναίσθηση ενός ατόμου αλλάζει παρουσία ενσυναισθητικών και μη ενσυναισθητικών συνομηλίκων.
Ενισχυτική μάθηση
Η μετάδοση της ενσυναίσθησης βασίζεται στην ενισχυτική μάθηση μέσω παρατήρησης
Παρατηρώντας τις ενσυναισθητικές αντιδράσεις των άλλων, οι συμμετέχοντες έμαθαν να είναι περισσότερο ή λιγότερο ενσυναισθητικοί. «Οι βαθμολογίες ενσυναίσθησης αυξήθηκαν ή μειώθηκαν ανάλογα με το αν παρατηρήθηκαν ενσυναισθητικές ή μη ενσυναισθητικές αντιδράσεις. Είναι ενδιαφέρον ότι άλλαξε και η νευρωνική απόκριση στον πόνο ενός άλλου ατόμου», λέει η Hein.
Οι νευρωνικές αλλαγές που μετρήθηκαν στον σαρωτή fMRI αντανακλώνται στην τροποποιημένη συνδεσιμότητα της πρόσθιας νησίδας, μιας περιοχής του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία της ενσυναίσθησης. Η έρευνα της Hein και της ομάδας της καταδεικνύει ότι αυτές οι νευρωνικές αλλαγές μπορούν να εξηγηθούν από μαθηματικά μοντέλα μάθησης. Αυτό υποδηλώνει ότι η αυξημένη ή μειωμένη ενσυναίσθηση προκαλείται πραγματικά μέσω της μάθησης από τους άλλους και δεν είναι απλώς μια μίμηση ή επιδεικνύεται με σκοπό την ικανοποίηση των άλλων.
Η επένδυση σε ένα περιβάλλον ενσυναίσθησης αξίζει τον κόπο σε ένα επαγγελματικό πλαίσιο. Αυτό σημαίνει ότι όσοι επιθυμούν να έχουν μια καλή ομάδα πρέπει να δημιουργήσουν ένα ευνοϊκό περιβάλλον; «Απολύτως», απαντά η Grit Hein. «Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι οι ενήλικες μπορούν να μάθουν ή να ξεμάθουν την ενσυναίσθηση μέσω της παρατήρησης, ακόμη και από άτομα που δεν γνωρίζουν».
Κατά συνέπεια, όσοι δημιουργούν ένα εργασιακό περιβάλλον χωρίς ενσυναίσθηση για λόγους εξοικονόμησης κόστους, χρονικών περιορισμών ή κακής διαχείρισης πρέπει να γνωρίζουν ότι μια τέτοια συμπεριφορά διαμορφώνει μακροπρόθεσμα τους εργαζόμενους και, με τη σειρά της, επηρεάζει τις αλληλεπιδράσεις τους με τους πελάτες ή τους ασθενείς.
Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η θετική ενσυναίσθηση μπορεί να μεταβεί σε φιλοκοινωνικά κίνητρα, αυξάνοντας τη συνεργασία και την προθυμία για βοήθεια. Ωστόσο, η υπερβολική ενσυναίσθηση μπορεί επίσης να οδηγήσει σε διαφορετικό μονοπάτι, προκαλώντας άγχος και ενδεχομένως οδηγώντας σε επαγγελματική εξουθένωση ή πλήρη απόσυρση. Επιπλέον, η ενσυναίσθηση μπορεί να γίνει αντιληπτή ως απαιτητική.
Ο σεβασμός είναι η βάση για την ενσυναίσθηση
«Τα καλά νέα από τις μελέτες μας είναι ότι έχουμε τα μέσα για να διαμορφώσουμε την ικανότητα ενσυναίσθησης στους ενήλικες μέσω κατάλληλων μέτρων και προς τις δύο κατευθύνσεις», λέει η Grit Hein. «Είναι δυνατόν να μάθουμε θετική ενσυναίσθηση από τους άλλους. Ωστόσο, για να ευδοκιμήσει μακροπρόθεσμα η ενσυναίσθηση, απαιτείται μια ατμόσφαιρα αμοιβαίου σεβασμού. Μπορεί κανείς να σέβεται κάποιον χωρίς να έχει ενσυναίσθηση για το άτομο αυτό, αλλά είναι δύσκολο να αναπτύξει ενσυναίσθηση αν το άλλο άτομο δεν γίνεται σεβαστό ως άνθρωπος ή αν η έλλειψη σεβασμού είναι αποδεκτή στην κοινωνία». προσθέτει.
Οι πολύπλοκες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις είναι μεταξύ των ερευνητικών εστιών της Grit Hein. Για την κατανόηση αυτών των αλληλεπιδράσεων, είναι απαραίτητο να ξεκινήσουμε πολύ βασικά, να καθορίσουμε τους θεμελιώδεις μηχανισμούς και να ενσωματώσουμε σταδιακά τους κοινωνικούς παράγοντες σαν κομμάτια παζλ. Για το λόγο αυτό, η παρούσα μελέτη διεξήχθη αποκλειστικά με γυναίκες.
Ωστόσο, το φαινόμενο μετάδοσης της κοινωνικής ενσυναίσθησης αναπαράχθηκε σε διαφορετικά περιβάλλοντα (μαγνητική τομογραφία και εργαστήριο) και με γυναίκες συμμετέχουσες διαφόρων ηλικιών και εθνοτήτων. Τόσο οι νεότερες όσο και οι μεγαλύτερες Ευρωπαίες και Ασιάτισσες συμμετέχουσες ανταποκρίθηκαν με παρόμοιο τρόπο.
Οι επακόλουθες μελέτες για την ενσυναίσθηση που περιλαμβάνουν μικτά φύλα αποτελούν μια ελκυστική προσέγγιση. Προς το παρόν, η Grit Hein εξετάζει περαιτέρω αν το μοντέλο μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες κοινωνικές συμπεριφορές, όπως ο εγωισμός ή η επιθετικότητα.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα