ΠολιτικήΠλεύρης: «Εάν χρειαστεί θα πάρουμε και αποφάσεις με πολιτικό κόστος»

Πλεύρης: «Εάν χρειαστεί θα πάρουμε και αποφάσεις με πολιτικό κόστος»

- Advertisement -
  • Συνέντευξη/ Κοσμάς Ζακυνθινός

«Ο ψηφιακός φάκελος ασθενούς και η ψηφιοποίηση του με την ένταξη της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στα Νοσοκομεία θα εξορθολογήσει τη δαπάνη και την υπερβολική και αθέμιτη συνταγογράφηση» όπως τονίζει στο περιοδικό The Doctor, ο υπουργός Υγείας, κ. Θάνος Πλεύρης, υπογραμμίζοντας πως «Σήμερα η υπέρβαση κινείται στα 850 εκ στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη, στα 500 στη νοσοκομειακή και στα 140 στα φάρμακα του 1α. Τέτοια υπέρβαση δεν είναι ούτε ανεκτή ούτε βιώσιμη».

"<yoastmark

ΔΩΡΕΑΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

• Κύριε Πλεύρη, στο πλαίσιο συμφωνίας της χώρας μας με το Ταμείο Ανάκαμψης έχουμε δεσμευτεί για μείωση του claw back που καταβάλουν οι φαρμακευτικές εταιρείες. Σε αντίθετη περίπτωση, όπως έχει ήδη θεσμοθετηθεί από το 2022 προβλέπεται ρήτρα συνυπευθυνότητας της πολιτείας για το claw back που θα ανέρχεται στα 50 εκατ. ευρώ για το συγκεκριμένο έτος. Ποια μέτρα σχεδιάζατε να εφαρμόσετε για να επιτευχθεί ο εξορθολογισμός του;

Το claw back ήταν ένα έκτακτο μέτρο που ελήφθη σε περιόδους που η χώρα βρισκόταν σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό και είχε ενταχθεί στον μηχανισμό στήριξης. Δεν είναι ένα μέτρο που πρέπει να υπάρχει σε κανονικές συνθήκες, τόσο αναφορικώς με το φάρμακο όσο και με τους ιδιώτες παρόχους.

Έπρεπε να ληφθούν διαθρωτικά μέτρα για τον έλεγχο της κατανάλωσης και όχι να επαναπαυθούμε σε ένα μέτρο που τελικά αυξάνει τη δαπάνη και απλά την μεταφέρει είτε στους ασθενείς, είτε στις εταιρείες. Ως υπουργός, επιθυμώ εάν χρειαστεί να πάρουμε και αποφάσεις που θα έχουν πολιτικό κόστος, αλλά δεν επιθυμώ επί θητείας μου να παρακολουθώ την εκτόξευση του claw back και να μην λαμβάνω μέτρα. Είναι κοινός τόπος ότι τα μέτρα πρέπει να είναι μέτρα ελέγχου της κατανάλωσης. Αυτό θα επιτευχθεί με την θέσπιση θεραπευτικών πρωτοκόλλων, σε συνδυασμό με τον έλεγχο της συνταγογράφησης των ιατρών.

Ο ψηφιακός φάκελος του ασθενούς και η ψηφιοποίηση του φακέλου με την ένταξη της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στα Νοσοκομεία θα εξορθολογήσει την δαπάνη και την υπερβολική και αθέμιτη συνταγογράφηση. Σήμερα η υπέρβαση κινείται στα 850 εκ στην εξωνοσοκομειακή δαπάνη, στα 500 στη νοσοκομειακή και στα 140 στα φάρμακα του 1α. Τέτοια υπέρβαση δεν είναι ούτε ανεκτή ούτε βιώσιμη.

Σε πρόσφατη τροπολογία του υπουργείου Υγείας θεσπίστηκαν αλλαγές στη γενική ανατιμολόγηση φαρμάκων και περαιτέρω κριτήρια σύνταξης κλειστών προϋπολογισμών φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ ανά κατηγορία φαρμάκων. Ποιος είναι ο στόχος αυτών των αλλαγών;

Λόγω της μεγάλης υπέρβασης κρίθηκε σκόπιμο να παρθούν μέτρα στη φιλοσοφία ενίσχυσης των διαπραγματεύσεων. Μέσω των διαπραγματεύσεων ευελπιστούμε στον έλεγχο της κατανάλωσης, αλλά και στην παροχή εκπτώσεων. Παράλληλα δίνεται η δυνατότητα μεγαλύτερης μείωσης στις τιμές πέρα του 7% που προβλέπεται σήμερα και κίνητρα μετάβασης φαρμακευτικών σκευασμάτων, από τη θετική στην αρνητική λίστα.

Ειδικά σε σκευάσματα χαμηλής θεραπευτικής αξίας, όπως βιταμίνη D, σίδηρο και μαγνήσιο είναι πρόκληση η δαπάνη να κινείται στα 100 εκατ. ευρώ. Θα υπάρξουν και αυστηροί κανόνες συνταγογράφησης και κλειστοί προϋπολογισμοί πολύ χαμηλότεροι.

Εάν χρειαστεί, θα υπάρξει και μεταφορά του συνόλου αυτών των φαρμάκων από τη θετική στην αρνητική λίστα. Θα παραμείνουν αποζημειούμενα μόνο για πολύ συγκεκριμένες ενδείξεις. Παράλληλα, προβλέφθηκε η συνταγογράφηση των ανασφαλίστων συμπολιτών μας να γίνεται στις δημόσιες δομές γεγονός που τους διασφαλίζει την πρόσβαση, αλλά περιορίζει την συνταγογράφηση σε ΑΜΚΑ που δεν έχουν κατοικία στην Ελλάδα. Η δαπάνη για τους ανασφάλιστους είχε ανέβει στα 310 εκατ. ευρώ, ενώ η ανεργία έχει μειωθεί. Το μέτρο για τους κλειστούς προϋπολογισμούς, ανά κατηγορία φαρμάκων, θα ενεργοποιηθεί εάν δεν υπάρξει προθυμία προσέλευσης των ακριβών και μεγάλης θεραπευτικής αξίας φαρμάκων στη διαπραγμάτευση, ώστε ο καθένας να πληρώνει την υπέρβαση που δημιουργεί. Είμαι αισιόδοξος ότι τα μέτρα θα αποδώσουν χωρίς να χρειαστεί ενεργοποίηση μείωσης τιμών οριζόντια ή διαφορετικών κλειστών προϋπολογισμών. Βρίσκονται όμως στο τραπέζι έτοιμα να ενεργοποιηθούν άμεσα.

• Όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις για τις τιμές αποζημίωσης των φαρμάκων με την αρμόδια Επιτροπή, στην ίδια τροπολογία, προστέθηκαν και κάποια νέα κριτήρια για την αποζημίωση τους. Συνολικά όμως, τι θα αλλάξει στις διαπραγματεύσεις για τις τιμές των φαρμάκων;

Στις διαπραγματεύσεις με τις νέες ρυθμίσεις θα εκτιμάται το claw back και rebate που πληρώνουν τα συγκεκριμένα φάρμακα, η κατανάλωση τους σε άλλες χώρες της ΕΕ και οι τιμές τους, ειδικά εάν είναι χαμηλότερες από αυτές της Ελλάδος. Με αυτόν τον τρόπο επιδιώκουμε τη διαφάνεια και υποχρεώνουμε τις εταιρείες να μας προσκομίζουν τις αντίστοιχες καταναλώσεις που έχουν σε άλλες χώρες της ΕΕ για να μπορούμε να ελέγξουμε εάν οι καταναλώσεις που υπολογίζουν να έχουν στην Ελλάδα είναι ρεαλιστικές.

Μέχρι τη δημιουργία ψηφιακού φακέλου, ελέγχου της συνταγογράφησης και αξιόπιστων θεραπευτικών πρωτοκόλλων πρέπει να ελέγχουμε την κατανάλωση και με σύγκριση με τις άλλες χώρες της ΕΕ. Στόχος μας, είναι όχι μόνο η καλύτερη δυνατή έκπτωση, αλλά και έλεγχος της κατανάλωσης. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζουμε την πρόσβαση στα νέα και καινοτόμα φάρμακα σε όσους τα έχουν ανάγκη και με την καλύτερη δυνατή έκπτωση

• Το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΕΟΠΥΥ αν και είχε παρουσιαστεί τον Νοέμβριο στο υπουργικό Συμβούλιο, δεν έχει ακόμα κατατεθεί. Πότε θα κατατεθεί στη Βουλή και τι θα περιλαμβάνει;

Στόχος του Νομοσχεδίου για τον ΕΟΠΥΥ είναι η μετατροπή του σε γνήσιο ασφαλιστικό οργανισμό. Πέρα από πιο ευέλικτο ΔΣ και οργανόγραμμα οι βασικές τομές στην μεταρρύθμιση αφορούν στο real time έλεγχο των παραστατικών των παρόχων και στην ένταξη των ποιοτικών κριτηρίων. Ο real time έλεγχος θα περιορίσει την αθέμιτη κατανάλωση και χρέωση υπηρεσιών στον ΕΟΠΥΥ από τους παρόχους και τα ποιοτικά κριτήρια θα αναβαθμίσουν την παρεχόμενη υπηρεσία υπέρ των ασφαλισμένων. Θέλω να ξεκαθαρίσω κάτι: ο ΕΟΠΥΥ δεν δημιουργήθηκε για να εξυπηρετεί τους παρόχους, αλλά τους ασφαλισμένους. Θα θεσπιστεί ποιοτικό rebate με απόλυτα διαφανή και αντικειμενικά κριτήρια. Όσοι υστερούν σε ποιοτικούς δείκτες θα έχουν μείωση στην τιμή αποζημίωσης κλιμακωτοί και μετά από ένα σημείο ο ΕΟΠΥΥ θα διακόπτει τη σύμβαση μαζί τους. Όποιος θα παρέχει υπηρεσίες στους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ θα πρέπει να είναι ποιοτικός πάροχος.

Με αυτόν τον τρόπο θα αναβαθμίσουμε την παρεχόμενη υπηρεσία και θα εξορθολογήσουμε το claw back. Ως ένδειξη καλής θέλησης η πολιτεία με αναπροσαρμογή του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ εξασφάλισε για το 2020 και 2021 περισσότερα χρήματα τους κλειστούς προϋπολογισμούς. Οι στόχοι θα είναι real time έλεγχος, ποιοτικοί δείκτες και σωστή ανακατανομή. Το νομοσχέδιο θα βγει εντός του έτους ή το αργότερο Ιανουάριο του 2022 στη δημόσια διαβούλευση και θα ψηφιστεί άμεσα. Θα έχει αρχική εφαρμογή σε κάποιες κατηγορίες παρόχων στο πρώτο εξάμηνο του 2022. Είναι πιθανό στο νομοσχέδιο για τον ΕΟΠΥΥ να ενταχθούν και οι αλλαγές για την πρωτοβάθμια περίθαλψη.

Οι Συμπράξεις Δημοσίου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) στην Υγεία είναι ένα θέμα που προκαλεί μεγάλη πολιτική αντιπαράθεση. Πως σκέφτεστε να το εφαρμόσετε στο Εθνικό Σύστημα Υγείας;

Η πολιτεία οφείλει να παρέχει το δημόσιο αγαθό της υγείας σε όλους τους πολίτες. Η παροχή ωστόσο αυτή μπορεί να γίνει και από τον κρατικό τομέα και από τους ιδιώτες. Στο πλαίσιο της πανδημίας ενισχύσαμε το ΕΣΥ διπλασιάζοντας τις κλίνες ΜΕΘ από τις 560 στις 1300 και εντάσσοντας 12.000 επικουρικό προσωπικό και άνω των 2.000 μόνιμων ιατρών .Μέσω του ταμείου ανάκαμψης υπάρχουν αρκετά κονδύλια για την αναβάθμιση του ΕΣΥ και πραγματικά οι επενδύσεις που θα γίνουν στο ΕΣΥ και την πρωτοβάθμια περίθαλψη θα αλλάξουν την εικόνα του δημόσιου τομέα υγείας. Στο πλαίσιο αυτών των δράσεων πιστεύουμε έντονα και στα ΣΔΙΤ, τόσο σε επίπεδο υποδομών και υλικοτεχνικής αναβάθμισης, όσο και σε παροχή υπηρεσιών. Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας

Όπου ο ιδιωτικός τομέας έχει καλές πρακτικές δεν θα διστάσουμε να τις εντάξουμε στις κρατικές δομές, καθώς μοναδικός μας γνώμονας είναι η παροχή τους αγαθού της υγείας με τον πλέον ποιοτικό τρόπο για όλους τους πολίτες. Τα ΣΔΙΤ θα αποτελέσουν βασικό πυλώνα της πολιτικής μας στο χώρο της υγείας, τόσο στο ΕΣΥ όσο και στην ενίσχυση της πρωτοβάθμιας.

• Στο μεγάλο κεφάλαιο αξιολόγησης των δομών του ΕΣΥ, με ποια διαδικασία θα προχωρήσει η κάλυψη εξειδικευμένων ελλείψεων σε όποιες μονάδες της χώρας παρατηρούνται;

Η Αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας κα Γκάγκα επιμελείται του υγειονομικού χάρτη που χρειάζεται η χώρα μας και των βασικών μεταρρυθμίσεων στο χώρο των Νοσοκομείων. Είναι πολύ σημαντικό που προέρχεται από τα σπλάχνα του ΕΣΥ και θέλει με μεταρρυθμιστική προσέγγιση να βάλει τις βάσεις για το Νέο ΕΣΥ. Μαζί με την αναπληρώτρια, φιλοδοξούμε να έχουμε έναν νέο χάρτη βασισμένο στις ανάγκες των πολιτών. Όπως σας είπα, τα κονδύλια από το ταμείο ανάκαμψης για το ΕΣΥ είναι μεγάλα και θέλουμε να τα διαθέσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Η αξιολόγηση των δομών θα προχωρήσει. Στόχος μας είναι η ανάδειξη της ποιότητας και σε όλες της δημόσιες δομές με την βοήθεια και του ΟΔΙΠΥ. Το ΕΣΥ και οι γυναίκες και άνδρες που υπηρετούν σε αυτό στήριξαν την Πατρίδα μας στην πανδημία. Στην εποχή μετά την πανδημία οφείλουμε και σε αυτούς τους ανθρώπους να προβούμε στις αλλαγές που θα εγκαινιάσουν ένα Νέο ΕΣΥ που θα συνεχίσει να υπηρετεί την κοινωνία

• Η παράταση παραμονής των γιατρών του ΕΣΥ που συνταξιοδοτούνταν έως το τέλος του χρόνου στο ΕΣΥ για ακόμα ένα εξάμηνο προμηνύει έναν πραγματικά δύσκολο χειμώνα για την κατάσταση της πανδημίας στη χώρα; Τι δείχνουν τα προγνωστικά μοντέλα;

Το τέταρτο κύμα είναι το πιο δύσκολο διότι η κοινωνία και η οικονομία είναι ανοικτές και το ΕΣΥ επιβαρύνεται όπως επιβαρυνόταν κάθε χειμώνα, με την επιπλέον πίεση της πανδημίας. Το ΕΣΥ έχει ενισχυθεί αλλά πιέζεται πολύ έντονα, ειδικά στην Θεσσαλονίκη. Παρέχουμε την καλύτερη περίθαλψη στους συμπολίτες μας με την ανάπτυξη κλινών ΜΕΘ. Αναμονές υπάρχουν όπως υπήρχαν και πριν την πανδημία και διασωληνώσεις εκτός ΜΕΘ γίνονται σε ΜΑΦ, χειρουργικά κρεβάτια και ειδικά διαμορφωμένες κλίνες.

Υπάρχει μια ανησυχία για την μετάλλαξη Όμικρον, που περιμένουμε ακριβή δεδομένα. Σε γενικές γραμμές φαίνεται ότι το τέταρτο κύμα έχει κορυφωθεί στην χώρα μας και ευελπιστούμε να αποκλιμακωθεί. Τα μέτρα που λαμβάνουμε στοχεύουν στην ενίσχυση του ΕΣΥ και των εμβολιασμών και έντιμα λέμε ότι οι εμβολιασμένοι δεν θα δεχθούν υπέρμετρους περιορισμούς. Το 85% στις κλίνες ΜΕΘ είναι ανεμβολίαστοι συμπολίτες μας και για αυτό έχουμε λάβει περιοριστικά για αυτούς μέτρα. Η φιλοσοφία μας δεν θα αλλάξει. Περιοριστικά μέτρα για τους ανεμβολίαστους, πολλά τεστ και αύξηση εμβολιασμών.

• Ένα μεγάλο «αγκάθι» αποτελεί το ποσοστό των πολιτών που παραμένουν ανεμβολίαστοι, αλλά κυρίως μερίδα ιατρών που στρέφονται ενάντια στη διαδικασία θωράκισης της πανδημίας. Τι σκοπεύει να κάνει το υπουργείο, ειδικά για την περίπτωση των αρνητών ιατρών, σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα;

Πλέον με τα μέτρα που έχουμε πάρει οι εμβολιασμοί κινούνται σε ιδιαιτέρως υψηλά επίπεδα. Σε δυο μήνες έχει ανεβεί το ποσοστό εμβολιαστικής κάλυψης σχεδόν 10 μονάδες και έχουμε φθάσει στο επίπεδο του 68% στον γενικό πληθυσμό και 78% στον ενήλικο πληθυσμό. Πρώτη ως χώρα μειώσαμε το χρόνο για την τρίτη δόση στους τρεις μήνες και τις πρώτες τρεις ημέρες κλείστηκαν 700.000 Ραντεβού για τη ενισχυτική δόση.

Με τα μέτρα που λάβαμε για τις ηλικίες άνω των 60 έχουμε προσέλευση άνω των 70.000 συμπολιτών μας τις πρώτες ήμερες. Δίνουμε τον αγώνα να αυξήσουμε τα ποσοστά εμβολιασμών για το καλό όλων και τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας. Οι ιατροί και νοσηλευτές που δεν εμβολιάζονται θα παραμείνουν εκτός εργασίας.

Παράλληλα διασφαλίσαμε με αυστηροποίηση ποινικών διατάξεων την τιμωρία όσων διακινούν ψεύδη αναφορικώς με τη δημόσια υγεία και είμαστε έτοιμοι να προστατεύσουμε με διατάξεις νομοθετικές τους ιατρούς που δίνουν τον αγώνα από τους αρνητές και τις αβάσιμες μηνύσεις κι αγωγές που τους βομβαρδίζουν. Η λύση στην πανδημία είναι ο συνεπής εμβολιασμός

• Στον σχεδιασμό πολιτικών υγείας με ανθρωποκεντρική προσέγγιση και στρατηγικό ορίζοντα, η κυβέρνηση σχεδιάζει να καθιερώσει την Ένωση Ασθενών Ελλάδας ως Κοινωνικό Εταίρο. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό επί της διαδικασίας λήψης αποφάσεων;

Με την Ένωση Ασθενών έχουμε στενή συνεργασία και χάρη στις προτάσεις τους νομοθετήσαμε και τις διατάξεις για την άυλη συνταγογράφηση φαρμάκων οροθετικών ασθενών και του δικαιώματος τους να είναι ανάδοχοι γονείς και να υιοθετούν όσοι είναι α ασθενείς HIV και ηπατίτιδας Β. Η συνεργασία μας θα είναι σθεναρή. Θα βρίσκονται σε επιτροπές που διαμορφώνουν αποφάσεις με συμβουλευτικό ρόλο, αλλά όπου κριθεί και με αποφασιστικό. Οι Ένώσεις Ασθενών μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη σωστών πρακτικών στο χώρο της υγείας διότι γνωρίζουν και βιώνουν καλύτερα τα προβλήματα καθώς τους αφορούν.

ΔΕΙΤΕ ΤΗ ΣΥΝΤΕΝΤΕΥΞΗ ΠΑΤΩΝΤΑΣ ΕΔΩ 

Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας
Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας

Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα

Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας

Υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, 

Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας

Υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, 

Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας

Υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, Υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ