TOP NEWSΠατούλης: Τι απαντά για τα 5,5 εκατ. σε μυοκτονίες - Το πόρισμα

Πατούλης: Τι απαντά για τα 5,5 εκατ. σε μυοκτονίες – Το πόρισμα

- Advertisement -

Στις αναφορές ότι στη διάρκεια της θητείας του ως περιφερειάρχης πραγματοποίησε δαπάνες 5,5 εκατ. ευρώ για μυοκτονίες και απώθηση φιδιών, ενώ πλέον για το ίδιο πρόβλημα δαπανώντα μόλις 30.000 ευρώ τον χρόνο, όπως προέκυψε από το πόρισμα του διαχειριστικού ελέγχου, απάντησε ο Γιώργος Πατούλης.

Στις αναφορές ότι στη διάρκεια της θητείας του ως περιφερειάρχης πραγματοποίησε δαπάνες 5,5 εκατ. ευρώ για μυοκτονίες και απώθηση φιδιών, ενώ πλέον για το ίδιο πρόβλημα δαπανώντα μόλις 30.000 ευρώ τον χρόνο, όπως προέκυψε από το πόρισμα του διαχειριστικού ελέγχου, απάντησε ο Γιώργος Πατούλης.
Γιώργος Πατούλης

ΔΩΡΕΑΝ ΕΓΓΡΑΦΗ ΣΤΟ NEWSLETTER

Ο ίδιος υποστήριξε ότι για τα θέματα Δημόσιας Υγείας συνεργάστηκε με τους «έγκριτους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς, όπως το ΕΚΠΑ και ο ΕΟΔΥ»., χωρίς την παραμικρή αναφορά για τους διαγωνισμούς που κατέληγαν να έχουν μία και μοναδική έγκυρη προσφορά και μάλιστα με ελάχιστη έκπτωση.

Παράλληλα, ο πρώην περιφερειάρχης Γιώργος Πατούλης δηλώνει άγνοια για τα αποτελέσματα του διαχειριστικού ελέγχου για τα πεπραγμένα του στην Περιφέρεια Αττικής: αναφέρει ότι τα πορίσματα δεν του έχουν κοινοποιηθεί, αλλά υποστηρίζει ότι κατά τη διάρκεια της θητείας δεν του είχε αναφερθεί, ούτε είχε υποπέσει στην αντίληψή του το παραμικρό σε σχέση με την οικονομική διαχείριση, για οποιοδήποτε θέμα.

Παράλληλα, δηλώνει ότι αν είχε υποπέσει κάτι παράνομο στην αντίληψή του, θα το είχε θέσει υπ’ όψη της Εισαγγελικής Αρχής, «ασφαλώς χωρίς δηλώσεις μπροστά στις κάμερες και μάλιστα πριν την κατάθεση των πορισμάτων στις Εισαγγελικές Αρχές», όπως υπαινικτικά αναφέρει,  επικαλούμενος την αρχή της μυστικότητας της διερεύνησης και το τεκμήριο της αθωότητας.

Ολόκληρη η δήλωση του Γιώργου Πατούλη:

Κατά τη διάρκεια της θητείας μου, ως Περιφερειάρχης Αττικής, από 1.9.2019 μέχρι την 31.12.2023, δεν αναφέρθηκε σε εμένα, από καμία Υπηρεσία ή Φορέα της Περιφέρειας Αττικής και ούτε υπέπεσε στην αντίληψή μου, οποιαδήποτε παράβαση νόμου, σχετικά με την οικονομική διαχείριση όποιου θέματος.

Ειδικά σχετικά με τον ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό έργων, τα οποία με τους εκλεκτούς συνεργάτες μου, εκτελέσαμε στην Περιφέρεια Αττικής και τα οποία προέκυψαν από τις ανάγκες των πολιτών και των τοπικών κοινωνιών, από τις εισηγήσεις των διευθύνσεων και τις αποφάσεις των οργάνων της Περιφέρειάς μας, ενώ εκτελέστηκαν όπου ο νόμος το επέβαλε, μετά από έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και άλλων αρμόδιων ανεξάρτητων αρχών.

Μάλιστα τα περισσότερα έργα, τα οποία εγκαινιάζονται από την παρούσα Περιφερειακή Αρχή, είναι έργα που εκτελέστηκαν τα προηγούμενα χρόνια κατόπιν δικών μας ενεργειών και διαπαραταξιακών αποφάσεων, αφού ήμασταν διοίκηση και λειτουργούσαμε με βάση την απλή αναλογική.

Επίσης, είναι σαφές ότι, εάν είχε περιέλθει σε γνώση μου οποιαδήποτε μη σύννομη περίπτωση οικονομικής διαχείρισης ή/και άλλη παράνομη πράξη οποιουδήποτε των συνεργατών μου ή υπαλλήλου της Περιφέρειας Αττικής, ασφαλώς θα ετίθετο αμέσως, υπόψη της αρμόδιας Εισαγγελικής Αρχής.

Και, ασφαλώς, χωρίς δηλώσεις μπροστά σε κάμερες σε βάρος οποιουδήποτε, και μάλιστα πριν την κατάθεση των Πορισμάτων αυτών στις Εισαγγελικές Αρχές.

Εξάλλου, αυτό επιβάλλει, τόσο η αρχή της μυστικότητας κάθε δικαστικής διερεύνησης, όσο και ο απόλυτος σεβασμός του τεκμηρίου αθωότητας κάθε πολίτη.

Ειδικά, στα ζητήματα δημόσιας υγείας, η Περιφέρεια Αττικής είχε ιδιαίτερη ευαισθησία και μέγιστη προτεραιότητα αντιμετώπισής τους. Συνεργάστηκε μάλιστα με έγκριτους αρμόδιους επιστημονικούς φορείς, όπως το ΕΚΠΑ, το ΕΟΔΥ και ιδιαίτερα για την αντιμετώπιση των ψεκασμών κουνουπιών (για τον ιό του Δυτικού Νείλου), μυοκτονιών κ.λπ, με το Μπενάκειο Φυτοπαθολογικό Ινστιτούτο, που είχε ως αποτέλεσμα τον μηδενισμό των θανάτων συμπολιτών μας τα τελευταία χρόνια από την αιτία αυτή.

Τα πορίσματα του Διαχειριστικού Ελέγχου, -για τα οποία δεν έχω λάβει γνώση καθώς δεν μου έχουν κοινοποιηθεί- έχουν παραδοθεί ήδη στις εισαγγελικές αρχές από τον νυν Περιφερειάρχη και δηλώνουμε την απόλυτη εμπιστοσύνη στην Ελληνική Δικαιοσύνη.

Τι αναφέρουν τα πορίσματα

Τα δύο πορίσματα των ορκωτών λογιστών των Γιώργο Πατούλη διαπιστώνουν σωρεία παρατυπιών και κραυγαλέων περιπτώσεων κακοδιαχείρισης τόσο της Περιφέρειας Αττικής όσο και του Ειδικού Διαβαθμιδικού Συνδέσμου (ΕΣΔΝΑ), κατά την περίοδο 2020 – 2023.

Τα εν λόγω πορίσματα κατατέθηκαν προ ημερών στο γραφείο του Οικονομικού Εισαγγελέα από τον νυν περιφερειάρχη Αττικής, Νίκο Χαρδαλιά και σύμφωνα με αυτά στο επίκεντρο των ερευνών βρίσκονται 13 συμβάσεις έργων, ύψους 299 εκ. ευρώ, όπου υπήρχε μόνο μια έγκυρη τελική προσφορά και 297 απευθείας αναθέσεις συνολικού προϋπολογισμού 15,9 εκ. ευρώ

Σύμφωνα με δημοσιεύματα στα πορίσματα εντοπίζονται αρκετές περιπτώσεις διαγωνισμών, στους οποίους συμμετείχε… μόλις ένας υποψήφιος. «Στην πλειοψηφία των έργων διαπιστώθηκε ότι συμμετείχε στη διαδικασία μόνον ένας φορέας, ο οποίος και τελικά επιλεγόταν, με ασήμαντη ή ακόμα και με μηδενική προσφορά έκπτωσης σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό του έργου» αναφέρει το ένα εκ των πορισμάτων.

Σε άλλες περιπτώσεις, αν και υπήρχαν περισσότεροι συμμετέχοντες, οι προσφορές τους απορρίπτονταν «για τυπικούς λόγους», αφήνοντας το πεδίο ελεύθερο σε συγκεκριμένους αναδόχους. Αίσθηση προκαλεί επίσης το γεγονός ότι για πολλά από τα έργα που υλοποιήθηκαν την τετραετία Πατούλη, ο προϋπολογισμός τους καθορίστηκε χωρίς επαρκή τεκμηρίωση. Μάλιστα ουκ ολίγες φορές το τελικό κόστος των έργων διογκώθηκε μέσω αλλεπάλληλων συμπληρωματικών συμβάσεων, ανεβάζοντας δραματικά το συνολικό ύψος των δαπανών.

Σύμφωνα με πληροφορίες από κύκλους της Εισαγγελίας και της Δικαιοσύνης, στο επίκεντρο των ερευνών βρίσκονται 13 συμβάσεις έργων συνολικού προϋπολογισμού 299.222.416 ευρώ (+ ΦΠΑ). Σε αυτές, αν και συνυποβάλλονται προσφορές από διάφορες εταιρείες για το κάθε έργο, τελικά, τελικά προκύπτει μόνο μία έγκυρη, η οποία οδηγεί σε εκπτώσεις 1%-3%. Έτσι, στους 13 διαγωνισμούς υπάρχει αθροιστική έκπτωση μόλις 6,5 εκατ. ευρώ (2,17%).

Ειδικότερα:

– Σε έργο ύψους 18,448 εκατ. ευρώ υπήρξαν τέσσερις προσφορές εταιρειών. Οι τρεις ακυρώθηκαν καθώς η πρώτη εταιρεία δεν κατέθεσε την απαραίτητη εγγυητική επιστολή, η δεύτερη δεν επισύναψε κανένα δικαιολογητικό, η τρίτη δεν απέστειλε ηλεκτρονική επιβεβαίωση της εγγυητικής και απέμενε μόλις μία που κάλυπτε όλες τις προϋποθέσεις οπότε της δόθηκε το έργο.

– Σε διαγωνισμό για άλλο έργο, ύψους 24,697 εκατ. ευρώ, συμμετείχαν τρεις εταιρείες με τις δύο να μην καλύπτουν τις απαιτούμενες προϋποθέσεις και η τρίτη να παίρνει τη δουλειά.

– Ομοίως για έργο ύψους 44 εκατ. ευρώ, δύο προσφορές εταιρειών κρίθηκαν άκυρες και απέμενε μόνο μια, που αναδείχθηκε τελικά ανάδοχος.

– Σε ένα ακόμη έργο, προϋπολογισμού 8.883.360 ευρώ, κατατέθηκαν ξανά τρεις προσφορές και πάλι οι δύο ακυρώθηκαν λόγω έλλειψης εγγυητικής επιστολής και μη κατάθεσης δικαιολογητικών αντιστοίχως.

Σε πέμπτο διαγωνισμό, για έργο 9.295.238 ευρώ, κατατέθηκαν τρεις προσφορές εταιρειών μα μόνο μία συμμετείχε τελικά ως έγκυρη.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τα πορίσματα, σε πολλούς διαγωνισμούς μετέχει σταθερά μια εταιρεία που καταθέτει προσφορά με έκπτωση 1% και πάντα απορρίπτεται γιατί στο τέλος δεν καταθέτει εγγυητική επιστολή.

Παράλληλα επισημαίνονται τα εξής:
  • Οι προϋπολογισμοί των έργων καθορίζονται χωρίς επαρκή τεκμηρίωση, ενώ σε περιπτώσεις όπου αναφέρεται ότι έχει προηγηθεί έρευνα αγοράς, δεν υπάρχουν έγγραφα που να την αποδεικνύουν.
  • Πολλές από τις δαπάνες που αφορούν συμβάσεις με απευθείας ανάθεση δεν περιλαμβάνονται στον αρχικό προϋπολογισμό, αλλά προστίθενται εκ των υστέρων μέσω τροποποιήσεων.
  • Η επίκληση κατεπείγουσας ανάγκης ως λόγος για την επιλογή της διαδικασίας της απευθείας ανάθεσης δεν τεκμηριώνεται επαρκώς σε αρκετές περιπτώσεις.
  • Οι μελέτες που συνοδεύουν τις συμβάσεις προμηθειών και υπηρεσιών εμφανίζουν ελλείψεις, καθώς δεν παρέχουν λεπτομερή στοιχεία για τα ποσοτικά χαρακτηριστικά των υπό ανάθεση εργασιών.
  • Δεν υπάρχουν σαφώς καθορισμένα κριτήρια για την επιλογή των οικονομικών φορέων που προσκαλούνται να υποβάλουν προσφορά, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις η διαδικασία να περιορίζεται σε έναν μόνο υποψήφιο.
  • Διαπιστώνεται επαναλαμβανόμενη ανάθεση έργων σε συγκεκριμένους αναδόχους, γεγονός που εγείρει ερωτήματα ως προς τη διαφάνεια και τον ανταγωνισμό.
  • Σχεδόν σε όλα τα εξεταζόμενα έργα, οι διακηρύξεις περιλαμβάνουν ρήτρα Δικαιώματος Προαίρεσης του αναδόχου, με δυνατότητα αύξησης του αρχικού συμβατικού ποσού κατά 50% έως και 100%.
  • • Σε αρκετές περιπτώσεις, έργα εκτελέστηκαν μέσω διαδοχικών συμβάσεων, όπου αν και αφορούσαν το ίδιο αντικείμενο, το κόστος τους παρουσίασε σημαντικές αυξήσεις, χωρίς να παρέχεται σαφής και τεκμηριωμένη αιτιολόγηση για τις οικονομικές διαφοροποιήσεις.

Σύμφωνα με τις πηγές του ΑΠΕ, εντοπίστηκαν πολλές μελέτες με αμφίβολα παραδοτέα και υπερτιμημένες, που θα μπουν στο μικροσκόπιο των εισαγγελικών αρχών, καθώς διαπιστώθηκαν 297 απευθείας αναθέσεις, συνολικού ύψους 15,9 εκατ. ευρώ.

Μάλιστα υπήρξε εταιρεία που έλαβε οκτώ συμβάσεις για απολυμάνσεις, μυοκτονίες και οφιοαπώθηση, με το κόστος να φτάνει τα 3,7 εκατ. ευρώ, ενώ άλλες δύο εξασφάλισαν τέσσερις ακόμη συμβάσεις για το ίδιο αντικείμενο, αξίας 1,86 εκατ. ευρώ. Ποσά υπερβολικά υψηλά σε σύγκριση με αντίστοιχες συμβάσεις άλλων φορέων.

Επίσης, ερωτηματικά προκαλούν και οι δύο Προγραμματικές Συμβάσεις, της Περιφέρειας -για την αντιμετώπιση των συνεπειών της COVID-19- με τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, πρόεδρος του οποίου ήταν ο τότε περιφερειάρχης Γ. Πατούλης. Εμφανίζονται πάνω από 1,5 εκατ. ευρώ σε συμβάσεις από την Περιφέρεια προς τον ΙΣΑ, χωρίς τα απαραίτητα απολογιστικά, γεγονός που καθιστά όλο το παραδοτέο να τίθεται προς αμφισβήτηση. Επιπλέον, χαρακτηριστικό παράδειγμα κακοδιαχείρισης αποτελεί η προμήθεια από την Περιφέρεια 200.000 μασκών, από εταιρεία με έδρα την Κύπρο, αντί 160.000 ευρώ, με τους ελεγκτές να διαπιστώνουν ότι η συγκεκριμένη εταιρεία δραστηριοποιούνταν στο χονδρικό εμπόριο παλετών.

Για τον ΕΔΣΚΝΑ

Σε ότι αφορά τον ΕΔΣΝΑ, την περίοδο 2009 – 2023 ένα συγκεκριμένο δικηγορικό γραφείο έχει λάβει

891 παραστατικά αμοιβών συνολικού ύψους 3,223 εκατ. ευρώ.

Το συγκεκριμένο νομικό γραφείο παραπέμπει σε συγγένεια πρώτου βαθμού με πρώην βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ. Οι 448 εξ αυτών, αφορούν την περίοδο 2019-23, με το σύνολο των αμοιβών, να ανέρχονται σε 1.236.147 ευρώ.

Επίσης εντύπωση προκαλούν και οι απευθείας αναθέσεις του ΕΔΣΝΑ την περίοδο 2020-2023 ως προς το ύψος των δαπανών όσο και ως προς το αντικείμενο των συμβάσεων.

– Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το έργο προμήθειας οξειδωτικών για απορρύπανση, απόσμηση και προστασία της χωματερής της Φυλής από τον κορονοϊό. Η αρχική σύμβαση ανήλθε σε 5 εκατ. ευρώ, ενώ μέσω δικαιώματος προαίρεσης προστέθηκαν επιπλέον 673.000 ευρώ. Ωστόσο, η εταιρεία που ανέλαβε το έργο είχε ως κύρια δραστηριότητα την εμπορία ειδών υγιεινής.

– Εξίσου αξιοσημείωτη είναι και η απευθείας ανάθεση συμβάσεων ύψους 231.000 ευρώ σε συγκεκριμένη εταιρεία για τη δημιουργία μοντέλων εικονικής περιήγησης μέσω 3D τεχνολογίας στις εγκαταστάσεις της χωματερής,

Το πόρισμα θέτει και ερωτήματα σχετικά με τη διαχείριση των οικονομικών του ΕΔΣΝΑ. Τα ετήσια έσοδα του Συνδέσμου ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ, με το 50% να προορίζεται για επιχορηγήσεις προς τους δήμους που επηρεάζονται από τη λειτουργία της χωματερής και το υπόλοιπο για έργα, λειτουργικά έξοδα και ανελαστικές δαπάνες, όπως οι μισθοί. Ωστόσο, κατά την τετραετία 2020-2023, ο ΕΔΣΝΑ πραγματοποίησε αναθέσεις ύψους 395 εκατ. ευρώ, ποσό που ξεπερνά τα έσοδά του, οδηγώντας στη δημιουργία χρεών, ζημιών και απαιτήσεων για τόκους υπερημερίας.

Σημειώνεται ότι ο περιφερειάρχης Νίκος Χαρδαλιάς κατά την κατάθεση των πορισμάτων στον Οικονομικό Εισαγγελέα δεν έκανε κανένα σχόλιο για το θέμα. Επανέλαβε ότι «η διαφάνεια αποτελεί ζήτημα αξιοπρέπειας και ευθύνης», και πως «επιδίωξη μέσω των ελέγχων, είναι να έρθουν «όλα στο φως».

Στο πλαίσιο αυτό ο ίδιος, στα μέσα της εβδομάδας, ενημέρωσε για τα πορίσματα, τους επικεφαλής των παρατάξεων του Περιφερειακού Συμβουλίου, ζητώντας τη στήριξή τους, ώστε να μην μείνει καμία «σκιά».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ