Την πλήρη αντίθεση της εκφράζει η Ομοσπονδία Ενώσεων Νοσοκομειακών Γιατρών Ελλάδας (ΟΕΝΓΕ) για την καθιέρωση του βιβλιάριου εκπαίδευσης –logbook, στην εκπαίδευση των ειδικευομένων γιατρών. Το οποίο όπως καταγγέλλει λειτουργεί «ως μέσο για μεγαλύτερη τρομοκρατία, χειραγώγηση και πειθαναγκασμό των ειδικευόμενων».
Το logbook είναι υποχρεωτικό να το έχει κάθε γιατρός που ειδικεύεται για την απόκτηση τίτλου ειδικότητας. Στο βιβλιάριο εκπαίδευσης –logbook θα καταγράφονται τα μαθήματα, οι βαθμολογίες, οι κλινικές και εκπαιδευτικές δραστηριότητες του κάθε ειδικευόμενου. Χωρίς το logbook δεν θα είναι δυνατή η συμμετοχή των ειδικευόμενων στις εξετάσεις ειδικότητας.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας προς τις ΥΠΕ και τα γραφεία προσωπικού των νοσοκομείων, κάθε νεοδιοριζόμενος ειδικευόμενος θα πρέπει να προσκομίζει και το αντίστοιχο βιβλιάριο – logbook, το οποίο αφού θα πάρει τις απαραίτητες διοικητικές σφραγίδες, θα συμπληρώνεται επιμελώς κατά τα έτη της ειδικότητας του από τον ίδιο, τον «εκπαιδευτή» του και το διευθυντή της κλινικής του.
Η καθιέρωση του logbook, μία από τις αλλαγές που είχαν προτείνει οι ομάδες εργασίας του ΚΕΣΥ για την ιατρική εκπαίδευση «είναι σε αντιδραστική κατεύθυνση» όπως επισημαίνει η ΟΕΝΓΕ.
Φραγμοί στην απόκτηση τίτλου ειδικότητας
«Αντί να πάρουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την ουσιαστική αναβάθμιση και τη βελτίωση των συνθηκών της ιατρικής εκπαίδευσης ώστε το σύνολο των γιατρών να έχει υψηλού επιπέδου επιστημονική κατάρτιση αντίστοιχη των σύγχρονων επιτευγμάτων της επιστήμης και της τεχνολογίας δημιουργούνται επιπλέον φίλτρα κατά τη διάρκεια της ειδικότητας, φραγμοί για την απόκτηση του τίτλου της ειδικότητας, εντείνεται η κατηγοριοποίηση. Αυτό άλλωστε υπηρετούσε και η νομοθετική ρύθμιση για «βαθμό» (καλώς, λίαν καλώς ή άριστα) στον τίτλο ιατρικής ειδικότητας που θα συνοδεύει ισοβίως τον/την γιατρό (ν.4600/2019, άρθρο 166) η οποία έχει «παγώσει» μετά την παρέμβαση της Ομοσπονδίας» επισημαίνει η ΟΕΝΓΕ.
Παράλληλα καταγγέλλει ότι στην ιστοσελίδα του ΚΕΣΥ υπάρχουν τα αντίστοιχα logbooks, μέχρι στιγμής για 22 ειδικότητες και 6 εξειδικεύσεις. Δηλαδή δεν υπάρχει για το σύνολο των ειδικοτήτων και εξειδικεύσεων.
Οι συνέπειες στους ειδικευόμενους
Όπως επισημαίνει η Ομοσπονδία θα υπάρχει η δυνατότητα βαθμολόγησης του ειδικευόμενου με το χαρακτηρισμό δεξιότητας «ανεπαρκής», «χρήζει βελτίωσης» και «ικανοποιητικής». Η ΟΕΝΓΕ εκφράζει τις ανησυχίες της για τις συνέπειες που θα έχει αυτή η βαθμολόγηση στους ειδικευόμενους (απλήρωτη εργασία,καθυστέρηση στην απόκτηση τίτλου ειδικότητας).
Επίσης τονίζει ότι «αφού όπως λένε το βιβλιάριο ειδικευόμενου θα ακολουθεί το γιατρό σε όλα τα χρόνια της εκπαίδευσης του, καταλαβαίνουμε πως θα γίνει μια απαράδεκτη κατηγοριοποίηση των νέων γιατρών, με ότι συνέπειες αυτό θα έχει για την επιστημονική τους εξέλιξη, την επαγγελματική τους αποκατάσταση, τα εργασιακά τους δικαιώματα».
Εξαρτημένη η εκπαίδευση
Την αντίθεση της εκφράζει και στο ότι μπαίνει σε αρκετές ειδικότητες τμήμα που αφορά υποχρεωτική παρακολούθηση σε συνέδρια, σεμινάρια, ημερίδες και συλλογή μορίων, χωρίς να αναφέρεται πως θα καλύπτεται το κόστος συμμετοχής. «Βαθαίνει δηλαδή η εξάρτηση του ειδικευόμενου ιατρού από τις μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες και τις εταιρείες ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού που κατεξοχήν διοργανώνουν και χρηματοδοτούν τέτοιες δραστηριότητες».
Αμφιβολίες εκφράζουν οι νοσοκομειακοί γιατροί και για μια σειρά από πράξεις που καθιερώνονται ως απαραίτητες της εκπαίδευσης σε διάφορες ειδικότητες. Όμως οι πράξεις αυτές πραγματοποιούνται παρά σε λίγα νοσοκομεία όπου λειτουργούν εξειδικευμένα κέντρα, στα οποία θα γίνεται rotation των ειδικευόμενων με υποχρεωτική μετακίνηση, χωρίς κάποιο συνολικό συντονισμό για το πόσους μπορεί να υποδεχθεί το κάθε τμήμα και με αλλαγή του εκπαιδευτή – αξιολογητή.
«Αυτό αναπόφευκτα θα οδηγήσει στη συγκέντρωση μεγάλου αριθμού ειδικευόμενων στο καθένα από αυτά τα ολιγάριθμα τμήματα, τα οποία δε θα μπορούν να τους εκπαιδεύσουν στο αντίστοιχο αντικείμενο» αναφέρει η ΟΕΝΓΕ.
Επίσης προσθέτει ότι «σε πολλές ειδικότητες φαίνεται να μην υπάρχει επαφή της ομάδας που συνέταξε το αντίστοιχο βιβλιάριο με την καθημερινότητα του νοσοκομείου», αφού ένας ειδικευόμενος παθολόγος τοποθετεί 3 levin ή 5 foley το χρόνο – αριθμός που αντιστοιχεί σε μία μόνο εφημερία στο ΤΕΠ και όχι σε ένα χρόνο.
Επισημαίνει παράλληλα ότι δεν «υπάρχει συνοχή στα κριτήρια και τον τρόπο που θα αξιολογούνται εκπαιδευτικά οι ειδικευόμενοι από ειδικότητα σε ειδικότητα. Πέρα από μια γενική ασαφή τοποθέτηση για θεωρητική και πρακτική κατάρτιση, κάθε ειδικότητα βάζει διαφορετικά προσόντα και στόχους, καθώς και διαφορετικό τρόπο υπολογισμού τους».
Μέσο τρομοκρατίας το logbook
«Το logbook αξιοποιείται και ως μέσο για μεγαλύτερη τρομοκρατία, χειραγώγηση και πειθαναγκασμό των ειδικευόμενων. Χαρακτηριστικά στο logbook της ρευματολογίας αξιολογείται η «συμπεριφορά και ηθική προς ιατρικό προσωπικό ανώτερης και ίσης βαθμίδας» με τους πιθανούς χαρακτηρισμούς ως «απαράδεκτης», «χρήζει βελτίωσης» μέχρι «εξαιρετικής». Πειθαρχία στους ανωτέρους, να μην τολμήσει κάποιος να σηκώσει κεφάλι. Πως θα αξιολογηθεί άραγε ο ειδικευόμενος που θα θελήσει να πάρει μέρος σε μια κινητοποίηση ή απεργία;» καταγγέλλει η ΟΕΝΓΕ.
Tο βασικότερο για την Ομοσπονδία είναι ότι σήμερα δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για την ουσιαστική εκπαίδευση των νέων γιατρών. Καμία αναφορά δε γίνεται για τις συνθήκες της εκπαίδευσης από τις περίφημες επιτροπές ειδικοτήτων.
Η ΟΕΝΓΕ απαιτεί να καταργηθεί άμεσα η συγκεκριμένη υπουργική απόφαση καθώς και το σύνολο των σχετικών υπουργικών αποφάσεων για ειδικότητες αλλά και για ορισμένες εξειδικεύσεις (όπως π.χ. για την Επείγουσα Ιατρική) που είχε σπεύσει να νομοθετήσει η προηγούμενη πολιτική ηγεσία. Υπενθυμίζεται πως διατάξεις αυτών των υπουργικών αποφάσεων (εκείνες που αφορούσαν την συγκεκριμένη ονομαστική κατηγοριοποίηση «εκπαιδευτικών κέντρων» σε ορισμένες ειδικότητες) έχουν ήδη ακυρωθεί μετά από παρέμβαση της Ομοσπονδίας. Απαιτεί επίσης να καταργηθεί νομοθετικά και η απαράδεκτη διάταξη για βαθμό στον τίτλο ειδικότητας που έχει «παγώσει».
«Διεκδικούμε την αύξηση, την ανάπτυξη των τμημάτων και των κλινικών, την πλήρη στελέχωση τους με γιατρούς, τον εκσυγχρονισμό του ιατροτεχνολογικού τους εξοπλισμού ώστε να χορηγούν πλήρη ειδικότητα. Χωρίς αυτά ουσιαστική αναβάθμιση της ιατρικής εκπαίδευσης δε μπορεί να υπάρξει» τονίζει η ΟΕΝΓΕ.
Τέλος ζητά να μην υπάρχει καμία εμπλοκή των ιδιωτών και των φαρμακευτικών εταιριών στην εκπαίδευση των γιατρών και να είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα