Οι διεθνείς τάσεις στη φαρμακευτική αγορά και τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις προκειμένου να αναπτυχθούν στο σημερινό, ασταθές περιβάλλον παρουσιάστηκαν στη δεύτερη ημέρα εργασιών του 11ου Συνεδρίου Φαρμακευτικού Management.
Σύμφωνα με τους ομιλητές, τόσο οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις όσο και η πολιτική υγείας πρέπει να θέσουν στο επίκεντρο τους ασθενείς, ενώ το καινοτόμο μοντέλο για τον εκσυγχρονισμό της υγείας βασίζεται στην ψηφιακή ιατρική και την αποτελεσματική αξιοποίηση και χρήση ουσίας των ψηφιακών εργαλείων, τα οποία μπορεί να ενισχύσουν αποτελεσματικά τις υπηρεσίες παροχής περίθαλψης.
Αναλυτικότερα, στο Στρογγυλό Τραπέζι του Συνεδρίου με θέμα «Τα επιχειρηματικά μοντέλα στη φαρμακευτική αγορά: στρατηγική ανάλυση και κυρίαρχες τάσεις», η Άντζελα Σπαθάρου, Partner στις Υπηρεσίες Συστημάτων Υγείας στη συμβουλευτική επιχειρήσεων McKinsey & Company, μίλησε για τη σημερινή κατάσταση του φαρμακευτικού κλάδου και τη διεθνή του προοπτική.
Σύμφωνα με την κα Σπαθάρου, η ζήτηση στην αγορά του φαρμάκου παραμένει ισχυρή κυρίως για λόγους δημογραφικούς, αλλά σε πολλές αγορές στην Ευρώπη και στην Αμερική τα επίπεδα των τιμών και η πρόσβαση των ασθενών σε φάρμακα είναι υπό απειλή. Όπως είπε η ίδια, «υπάρχει μεγάλη πίεση στο θέμα του κόστους στις αγορές τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη, υπάρχουν τάσεις συγχώνευσης σε πολλά επίπεδα και οι εταιρείες πιέζονται να φέρουν καινοτομία στον τρόπο που προσεγγίζουν διάφορες αγορές».
Στη συνέχεια η Εύη Βαλλιανάτου, Διευθύντρια του Business Development της ΒΙΑΝΕΞ παρουσίασε τον τρόπο με τον οποίο μία ελληνική εταιρεία μπορεί να αναπτυχθεί επιχειρηματικά στον χώρο του φαρμάκου στη χώρα μας και να δημιουργήσει ένα πλέγμα συνεργασιών στην αγορά. «Οι προκλήσεις που δέχονται τα στελέχη της εταιρείας συμπεριλαμβάνονται στις παρακάτω κατηγορίες: εξαγορές και στρατηγικές συνεργασίας όπου η εταιρεία αναλαμβάνει την προώθηση, πώληση και διανομή του χαρτοφυλακίου της συνεργάτιδας εταιρείας στη γεωγραφική περιοχή στην οποία δραστηριοποιείται, συνεργασίες διανομής, όπως η άδεια παραχώρησης της χρήσης του σήματος και συνεργασίες για εξαγωγές» τόνισε η κα Βαλλιανάτου.
Ακολούθησε ο Ηλίας Σούσης, Head of Domestic Market and YouTube, Google Greece, Cyprus και Malta, ο οποίος έδωσε τη διάσταση της επιχειρηματικής ανάπτυξης από έναν κλάδο εκτός φαρμάκου και επικεντρώθηκε στις βασικές αρχές που ακολουθεί η Google προκειμένου να παράγει καινοτομία και οι οποίες την έχουν οδηγήσει στην κορυφή. «Η λογική των ιδρυτών της επιτυχημένης εταιρείας βασίζεται στην καινοτομία» επεσήμανε ο κ. Σούσης, υπογραμμίζοντας παράλληλα ότι «είμαστε ανοιχτοί σε προτάσεις και δουλεύουμε σε ένα περιβάλλον που ευνοεί την ανταλλαγή ιδεών μεταξύ όλων των επιπέδων και τμημάτων αλλά και την υλοποίησή τους». Επίσης, ένα ακόμη σημαντικό χαρακτηριστικό της εταιρείας είναι η αποδοχή της αποτυχίας, καθώς και το γεγονός ότι λανσάρει στην αγορά προϊόντα πριν από την τελειοποίησή τους, δηλαδή αφήνει τους χρήστες στην πιλοτική τους φάση να το βελτιώσουν.
Ψηφιακή τεχνολογία
Το επόμενο Στρογγυλό Τραπέζι της δεύτερης μέρας του Συνεδρίου είχε θέμα: «Η ψηφιακή τεχνολογία ως μοχλός ανάπτυξης της Φαρμακοβιομηχανίας». Ο Σπύρος Παπαπετρόπουλος, Επικεφαλής Έρευνας και Ανάπτυξης και Ιατρικός Διευθυντής στην Cavion επικεντρώθηκε στην ψηφιακή ιατρική, την καινοτομία στη φαρμακοβιομηχανία και το μέλλον της υγείας. Σύμφωνα με τον κ. Παπαπετρόπουλο, «η τεχνολογία αποτελεί λύση στο χώρο της υγείας σήμερα και θα επιφέρει σημαντικές βελτιώσεις στον κλάδο της φαρμακοβιομηχανίας».
Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι με την ψηφιακή τεχνολογία γεννιέται μία νέα γενιά ιατρικών δεδομένων με φορητές συσκευές, έξυπνα χάπια και έξυπνες συσκευασίες φαρμάκων. «Η τηλεϊατρική σε συνδυασμό με την εξ αποστάσεως παρακολούθηση με αισθητήρες θα συμβάλλει στην αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό της υγείας, ενώ ήδη βλέπουμε πως έχει αρχίσει να αλλάζει η σχέση ιατρού και ασθενούς, αφού οι ασθενείς ψάχνουν πλέον στο διαδίκτυο για ιατρικές πληροφορίες και δεν είναι πια παθητικοί δέκτες, αλλά ενεργοί συμμετέχοντες στα θέματα της υγείας τους» τόνισε ο κ. Παπαπετρόπουλος.
Λαμβάνοντας το λόγο ο Άγγελος Μπαξεβάνης, Vice President, Marketing Communication and Marketing Excellece Global at Smith & Nephew, αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στον τομέα του marketing. Μας μίλησε για τους μύθους που επικρατούν στο φαρμακευτικό χώρο αναφορικά με τα μέσα, όπως ότι «δεν αφορούν μεγάλες μάζες», «είναι εργαλεία μόνο για νεαρούς», «είσαι ενεργός στα ψηφιακά μέσα φτιάχνοντας μία ιστοσελίδα την οποία μπορείς να ανανεώνεις κάθε ένα με δύο μήνες», όλα παραδοχές που απέχουν παρασάγγας από την πραγματικότητα. Στη συνέχεια, ο Γιώργος Κλέτσας, Manager, Technology, Greece & Balkans, IQVIA παρουσίασε τρόπους με τους οποίους οι νέες τεχνολογίες μπορούν να βοηθήσουν εταιρείες του χώρου της υγείας να κατανοήσουν καλύτερα το επιχειρησιακό τους περιβάλλον και να επικοινωνήσουν αποτελεσματικότερα με το κοινό τους.