Ανησυχητική αύξηση στον αριθμό των νέων που χρησιμοποιούν δερματικά πληρωτικά και Botox έχουν εντοπίσει Βρετανοί δερματολόγοι.
Την ίδια στιγμή, ο Joe Jonas, ο πρώην σταρ της Disney, είναι απασχολημένος με την προώθηση του μεγαλύτερου αντιπάλου του botox, σε μια κίνηση άμεσης προώθησης των ενέσιμων σε νέους άνδρες. Πώς έγιναν όλα αυτά τόσο συνηθισμένα; αναρωτιέται σε δημοσίευμά του ο Independent.
Το περασμένο έτος ένας 23χρονος ονόματι Connor πλήρωσε 800 λίρες για 6 ml δερματικού πληρωτικού υλικού που εγχύθηκε στο πιγούνι, στο σαγόνι και στα ζυγωματικά του. «Το πλήρωνα σε μηνιαίες δόσεις, επειδή δεν μπορούσα να το αντέξω όλο μαζί» θυμάται.
Η επιλογή του Connor να προχωρήσει σε μια τέτοια κίνηση ήταν μια λύση για την επί μακρόν διατηρούμενη ανασφάλειά του σχετικά με το σχήμα του προσώπου του. «Από τότε που ήμουν περίπου 15 ή 16 ετών, πάντα ήθελα να έχω ένα πιο οριοθετημένο πρόσωπο. Χρησιμοποιούσα εφαρμογές όπως το Facetune όταν ήμουν νεότερος για να επεξεργαστώ το πρόσωπό μου ώστε να δω πώς θα έμοιαζε».
Μετά την ένεση, η αυτοεκτίμησή του ενισχύθηκε ακαριαία. «Η γραμμή του σαγονιού μου ήταν πιο έντονη, το πιγούνι μου ήταν πιο τετράγωνο και τα ζυγωματικά μου ήταν πιο ενισχυμένα. Αισθανόμουν τόσο ανασφαλής εκείνη την περίοδο πριν από τη θεραπεία. Ήθελα απλώς κάτι για να βελτιώσω την αυτοπεποίθησή μου».
Ο Connor δεν είναι ο μόνος. Κάτω από την αυξανόμενη πίεση των τοξικών προτύπων ομορφιάς, οι νέοι στρέφονται συχνά σε μη χειρουργικές αισθητικές θεραπείες. Η χρήση των δερματικών πληρωτικών ουσιών και του botox, ειδικότερα, έχουν αυξηθεί σε δημοτικότητα μεταξύ των ατόμων στα είκοσί τους. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν δεδομένα ειδικά για την ηλικία που να αποκαλύπτουν το πραγματικό μέγεθος της τάσης καθώς ξεδιπλώνεται, αλλά οι επαγγελματίες του ιατρικού κλάδου εντοπίζουν ανεπίσημα την κατάσταση. «Η δημοτικότητα μεταξύ των νέων για μη χειρουργικές αισθητικές επεμβάσεις έχει αναγνωριστεί ότι αυξάνεται» λέει η dr Tamara Griffiths, της Βρετανικής Ένωσης Δερματολόγων.
Αν και είναι εύκολο να δείξουμε με το δάχτυλο τις Καρντάσιανς ή το Love Island του ITV για την προώθηση ανέφικτων ιδανικών ομορφιάς στις οθόνες μας, οι νέοι άνθρωποι τρέχουν για να πετύχουν το πιο παχουλό στόμα ή το ψηλότερο ζυγωματικό ως αποτέλεσμα των τελευταίων αισθητικών τάσεων.
Το botox το κάνουν πια και νέοι
Πριν από μια δεκαετία το botox και τα ενέσιμα θεωρούνταν ότι προορίζονταν για τους μεγαλύτερους και πλουσιότερους ανθρώπους που μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά τις θεραπείες, συμπεριλαμβανομένων των διασημοτήτων που φοβούνται τα γηρατειά. Τώρα, οι αισθητικές θεραπείες μεταξύ των εικοσάρηδων είναι άφθονες – ορισμένοι αναζητούν προληπτικά το botox, μια ενέσιμη τοξίνη που χαλαρώνει προσωρινά τους μυς του προσώπου που προκαλούν ρυτίδες και λεπτές γραμμές. Αλλά η πιο δημοφιλής μεταξύ των εικοσάρηδων είναι το δερματικό πληρωτικό – μια ενέσιμη ουσία με υαλουρονικό οξύ που χρησιμοποιείται για να γεμίσει γραμμές και ρυτίδες ή για να προσθέσει όγκο και να τονίσει μέρη του προσώπου.
Ο Connor είναι ένας από τους χιλιάδες ανθρώπους της ηλικίας του που έχουν αναζητήσει τις εν λόγω θεραπείες. «Έχω παρατηρήσει τους φίλους μου να λένε ότι θέλουν να κάνουν filler είτε στα μάγουλα είτε στα χείλη τους. Είναι μια συζήτηση που ακούω συχνά» λέει.
Η 22χρονη Helen σπουδάζει Εγκληματολογία και Κοινωνιολογία και πρόσφατα έκανε ένεση 1 ml δερματικού πληρωτικού υλικού στα χείλη της. «Πήγα να δω αυτή την κυρία σε ένα κομμωτήριο στο Portchester, την οποία βρήκα μέσω Instagram», παραδέχεται. Η Helen πέτυχε τον στόχο της να έχει πιο γεμάτα χείλη και νιώθει ικανοποιημένη με το αποτέλεσμα. «Άλλαξε εντελώς την αντίληψή μου για το πώς έμοιαζα πριν. Όταν ξανακοιτάζω φωτογραφίες, τα χείλη μου φαίνονται μικρά – έχει αλλάξει κάπως την αντίληψή μου για το πρόσωπό μου».
Οι νέοι βρίσκονται σε κρίση αυτοεκτίμησης
Γενικότερα, όμως, οι νέοι βρίσκονται σε κρίση αυτοεκτίμησης. Αυτό συμβαίνει από τότε που ανοίξαμε τους πρώτους μας λογαριασμούς στο Facebook και αρχίσαμε να χρησιμοποιούμε προγράμματα επεξεργασίας φωτογραφιών όπως το Facetune. Οι επαγγελματίες της Ιατρικής έχουν αρχίσει να πανικοβάλλονται ακόμη και γι’ αυτό.
«Θα ήμουν πολύ προσεκτική στο να θεραπεύσω κάποιον κάτω των 25 ετών για αισθητικούς λόγους» λέει η dr Griffiths. «Οι νεότεροι άνθρωποι μπορεί μερικές φορές να είναι ευάλωτοι όσον αφορά τις μη ρεαλιστικές προσδοκίες, τις πιέσεις από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις ομάδες συνομηλίκων τους, εκτός από το να βιώνουν άγχος, κατάθλιψη και άλλα ζητήματα ψυχικής υγείας».
Η Victoria Brownlie, επικεφαλής πολιτικής στο Βρετανικό Συμβούλιο Ομορφιάς, συμφωνεί ότι ο αριθμός των ανθρώπων που αναζητούν αισθητικές θεραπείες έχει αυξηθεί εκθετικά και θα μπορούσε να έχει επικίνδυνες συνέπειες. «Γνωρίζουμε ανεπίσημα για το “φαινόμενο του Love Island”, με το νεότερο δημογραφικό κοινό να επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από εκείνους που βλέπουν στις οθόνες τους και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης», επισημαίνει. Για το 2020, το υπουργείο Υγείας υπολόγισε ότι πραγματοποιήθηκαν έως και 41.000 επεμβάσεις botox σε άτομα κάτω των 18 ετών (έκτοτε το Ηνωμένο Βασίλειο έχει απαγορεύσει τις επεμβάσεις για ανηλίκους βάσει του νόμου The Botulinum Toxin and Cosmetic Fillers Children Act). Αλλά, για όσους είναι άνω των 18 ετών, δεν υπάρχει κάτι που να τους εμποδίζει να γεμίζουν και να προετοιμάζουν το πρόσωπό τους. Ούτε υποστήριξη για την αντιμετώπιση τυχόν βαθύτερων προβλημάτων στην εργασία.
Λόγω της ηλικίας τους, ο Connor και η Helen ήταν και οι δύο πειραματόζωα του Facebook και του Instagram, και μεγαλώνοντας έβλεπαν μη ρεαλιστικές εικόνες σώματος και παραδείγματα εξιδανικευμένης ομορφιάς στο Διαδίκτυο. Έτσι, ήταν σχεδόν αναπόφευκτο ότι οι ίδιοι και πολλοί σαν κι αυτούς να φαντασιώνονται, επομένως, να αλλάξουν την εμφάνισή τους.
Έρευνα που διεξήχθη από τη μάρκα περιποίησης σώματος WooWoo διαπίστωσε ότι μία στις 10 Βρετανίδες δήλωσε πως «μισεί τα πάντα σχετικά με το σώμα της», ενώ πάνω από το ένα τρίτο δήλωσε ότι η πίεση για το σώμα τους προέρχεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ωστόσο, ο Connor είναι ανένδοτος ότι τα τοξικά πρότυπα ομορφιάς εφαρμόζονται σε όλα τα φύλα. «Οι άνθρωποι δεν συνειδητοποιούν ότι και οι άνδρες μπορούν να αισθάνονται την πίεση να φαίνονται με έναν συγκεκριμένο τρόπο», περιγράφει, προσθέτοντας: «Αν είσαι γκέι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως εγώ, υπάρχει μια ελαφρώς μεγαλύτερη πίεση να δείχνεις με έναν συγκεκριμένο τρόπο».
Η κουλτούρα της ομορφιάς απαιτεί, επομένως, περισσότερα από όλα τα φύλα, καθώς το βασικό όριο της ομορφιάς γίνεται όλο και πιο ανέφικτο και πιο ακριβό για να επιτευχθεί.
Η καμπάνια του Joe Jonas
Υπάρχουν ακόμη και καμπάνιες προϊόντων που υποστηρίζονται από διασημότητες και απευθύνονται σήμερα σε άνδρες καταναλωτές. Ο πρώην αστέρας της Ντίσνεϊ Joe Jonas εμφανίστηκε πρόσφατα σε μια νέα διαφήμιση για το Xeomin, τον μεγαλύτερο ανταγωνιστή του botox, με τίτλο «Beauty On Your Terms». Το Xeomin είναι ένα ενέσιμο καλλυντικό προϊόν που λειαίνει τις λεπτές γραμμές και τις ρυτίδες. Στο βίντεο, ένας Jonas με φρέσκο πρόσωπο και χωρίς πόρους ξαπλώνει στο κρεβάτι και μιλάει στην κάμερα για τη δική του εμπειρία από τη χρήση ενέσιμων ουσιών, αποδίδοντας την ατάκα: «Δεν υπάρχει μόνο ένας τρόπος για να ορίσεις την ομορφιά. Με μια έξυπνη τοξίνη όπως το Xeomin είναι με τους δικούς μου όρους».
Καθώς οι διασημότητες γίνονται πιο ειλικρινείς σχετικά με τις θεραπείες τους, οι νέοι εμπνέονται να δοκιμάσουν οι ίδιοι τις διαδικασίες. Σαν αλυσιδωτή αντίδραση, οι τεχνικοί ομορφιάς εκμεταλλεύονται την τρέχουσα ζήτηση για ενέσιμες αισθητικές θεραπείες – πολλοί χωρίς άδεια αναζητούν ανεπαρκή σύντομα μαθήματα και εφάπαξ εκπαιδευτικές συνεδρίες από «φορείς πιστοποίησης», προσφέροντας προσιτές θεραπείες σε άτομα με μικρότερο προϋπολογισμό. Αυτό σημαίνει ότι χώροι όπως τα κομμωτήρια, τα σαλόνια ομορφιάς για νύχια και τα στούντιο μαυρίσματος μπορούν να προσφέρουν μια πληθώρα φθηνότερων, προσιτών θεραπειών, όπως τα πληρωτικά χείλη, τα vampire facials και οι ενέσεις βιταμινών.
Επί του παρόντος, οι δερματολόγοι και οι υπουργοί στοχεύουν στην πάταξη της ανεξέλεγκτης χορήγησης θεραπειών. «Αυτή τη στιγμή υπάρχει ελάχιστη ρύθμιση γύρω από τις μη χειρουργικές αισθητικές επεμβάσεις» υπογραμμίζει η Brownlie. «Ορισμένες τοπικές αρχές απαιτούν από τις επιχειρήσεις να κατέχουν “άδεια ειδικών θεραπειών” για να προσφέρουν ορισμένες αισθητικές διαδικασίες, αλλά αυτό δεν ισχύει σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο».
Τι προτίθεται να κάνει η βρετανική κυβέρνηση
Τον περασμένο Φεβρουάριο η κυβέρνηση ανακοίνωσε την πρόθεσή της να εισαγάγει ένα καθεστώς αδειοδότησης για μη χειρουργικές αισθητικές διαδικασίες όπως το botox και τα fillers. «Καταλαβαίνουμε ότι η τρέχουσα κρίση του κόστους ζωής μπορεί να βάλει κάποιους στον πειρασμό να ψωνίσουν για φθηνές θεραπείες» λέει ο Andrew Rankin, διαχειριστής στο Joint Council for Cosmetic Practitioners. «Υπάρχει ένα κόστος που συνδέεται με την επαγγελματική χρήση γνήσιων προϊόντων και θα συνιστούσαμε στους ανθρώπους να αποφεύγουν τις θεραπείες που φαίνονται πολύ φθηνές».
Εάν η κυβέρνηση περάσει την προβλεπόμενη νομοθεσία, το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Φροντίδας θα αποκτήσει ρυθμιστικές εξουσίες για να διασφαλίσει τη συνοχή σε ολόκληρο τον κλάδο της αισθητικής και να προστατεύσει τους πελάτες από τους μη αδειοδοτημένους επαγγελματίες.
Όσο για τον Connor, απογοητεύτηκε όταν ο πρώτος γύρος γεμίσματος -για το οποίο του είπαν ότι θα διαρκούσε έως και 18 μήνες- ήταν ορατός μόνο για τρεις μήνες, κάνοντας το κτύπημα της αυτοεκτίμησής του βραχύβιο. «Δεν θα ξανακάνω τη θεραπεία μέχρι να έχω την οικονομική δυνατότητα να την κάνω με άνεση», παραδέχεται. «Αν είστε περίπου 20 ετών και θέλετε να κάνετε filler, η συμβουλή μου είναι να περιμένετε, γιατί ποτέ δεν ξέρετε πώς θα αλλάξει το πρόσωπό σας. Σκεφτείτε πόσο καιρό θα διαρκέσει και αν μπορείτε να αντέξετε οικονομικά το να διαρκέσει τόσο πολύ».
Η dr Griffiths συμφωνεί: «Αν είστε στα είκοσί σας και επιδιώκετε αυτές τις θεραπείες, σκεφτείτε το δύο φορές. Μην το κάνετε ως σπασμωδική αντίδραση ή αυθόρμητα, αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε το γιατί».
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα