Στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο Καρδίτσας παραπέμπεται ιδιώτης γιατρός από τον Βόλο, κατηγορούμενος για θανατηφόρα έκθεση ασθενούς με COVID-19 και έκθεση κατά συρροή. Η υπόθεση αφορά τον θάνατο 60χρονης γυναίκας το 2021, με το κατηγορητήριο να εστιάζει στη φερόμενη μη τήρηση των οδηγιών διαχείρισης ασθενών με κορωνοϊό.

Μία από τις πρώτες δικαστικές υποθέσεις στην Ελλάδα που συνδέουν ιατρικούς χειρισμούς κατά την πανδημία με κατηγορία θανατηφόρας έκθεσης οδηγείται ενώπιον του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου Καρδίτσας. Ιδιώτης γιατρός από τον Βόλο παραπέμπεται, σύμφωνα το παραπεμπτικό βούλευμα του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών Μαγνησίας, για τα αδικήματα της θανατηφόρας έκθεσης και της έκθεσης κατά συρροή.
Η υπόθεση αφορά 60χρονη γυναίκα που νόσησε με COVID-19 τον Οκτώβριο του 2021 και τελικά κατέληξε στις 10 Νοεμβρίου 2021, μετά τη διακομιδή της στο Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας. Ο 63χρονος σύζυγός της, ο οποίος επίσης είχε νοσήσει, μεταφέρθηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Βόλου και ανάρρωσε, σύμφωνα με όσα αναφέρονται στη δικογραφία.
Τι αναφέρει το κατηγορητήριο
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο γιατρός φέρεται να επισκέφθηκε κατ’ οίκον τη 60χρονη, γνωρίζοντας ότι είχε επιβεβαιωμένα διαγνωστεί με COVID-19. Το βούλευμα αναφέρει ότι δεν τήρησε τις οδηγίες του ΕΟΔΥ για τη διαχείριση ασθενών με κορωνοϊό και ότι συνέστησε θεραπεία η οποία, κατά τη δικαστική κρίση που αποτυπώνεται στο παραπεμπτικό υλικό, δεν συμβάδιζε με τις τότε οδηγίες για κατ’ οίκον παρακολούθηση ασθενών.
Ο γιατρός φέρεται να συνταγογράφησε φάρμακα και, όταν η κατάσταση της ασθενούς επιδεινώθηκε, να της προμήθευσε φιάλες και συμπυκνωτή οξυγόνου. Η επίβλεψη της οξυγονοθεραπείας φέρεται να ανατέθηκε στον σύζυγό της, ο οποίος επίσης νοσούσε και, σύμφωνα με το κατηγορητήριο, δεν μπορούσε να ανταποκριθεί αποτελεσματικά.
Οι φράσεις που περιλαμβάνονται στη δικογραφία
Ιδιαίτερο βάρος δίνεται στις φράσεις που αποδίδονται στον κατηγορούμενο γιατρό. Σύμφωνα με τη δικογραφία, φέρεται να είπε στην ασθενή ότι αν πήγαινε στο νοσοκομείο θα ήταν «πεθαμένη», προσθέτοντας ότι «στα νοσοκομεία επτά στους δέκα πεθαίνουν». Σε άλλο σημείο, σύμφωνα με τα ίδια δημοσιεύματα, φέρεται να προέτρεψε συγγενή της να «κάνει την προσευχή του στον Άγιο Νεκτάριο».
Οι αναφορές αυτές αποτελούν μέρος του δικαστικού υλικού που θα αξιολογηθεί στο ακροατήριο. Μέχρι την έκδοση δικαστικής απόφασης, ο κατηγορούμενος τεκμαίρεται αθώος, όπως ισχύει για κάθε πρόσωπο που παραπέμπεται σε δίκη.
Η καθυστέρηση στη νοσοκομειακή φροντίδα
Η 60χρονη μεταφέρθηκε τελικά στις 14 Οκτωβρίου 2021 στο Γενικό Νοσοκομείο Βόλου «Αχιλλοπούλειο» σε κρίσιμη κατάσταση. Παρά τη θεραπεία που ακολούθησε εντός του νοσοκομειακού συστήματος, η κατάστασή της παρέμεινε βαριά και στη συνέχεια διακομίστηκε στο Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας, όπου κατέληξε στις 10 Νοεμβρίου 2021.
Η υπόθεση, όπως περιγράφεται στο παραπεμπτικό βούλευμα, εστιάζει στο κατά πόσο οι φερόμενες ιατρικές οδηγίες και η αποτροπή ή καθυστέρηση προσφυγής σε νοσοκομείο δημιούργησαν συνθήκες κινδύνου για την ασθενή. Αυτό ακριβώς θα αποτελέσει κεντρικό σημείο της ακροαματικής διαδικασίας.
Οι οδηγίες για κατ’ οίκον διαχείριση COVID-19
Κατά την περίοδο της πανδημίας, οι οδηγίες για ασθενείς με COVID-19 που παρέμεναν στο σπίτι προέβλεπαν παρακολούθηση συμπτωμάτων, τακτική επικοινωνία με γιατρό και ιδιαίτερη προσοχή σε ενδείξεις επιδείνωσης, όπως δύσπνοια ή πτώση του κορεσμού οξυγόνου. Σχετικές οδηγίες της Ελληνικής Πνευμονολογικής Εταιρείας, με αναφορές στις οδηγίες του ΕΟΔΥ, συνιστούσαν αυτοπαρακολούθηση και χρήση παλμικού οξυμέτρου ως αντικειμενικού δείκτη κινδύνου σοβαρής COVID-19 πνευμονίας.
Στο ιατρικό και νομικό σκέλος, η κρίσιμη διαφορά δεν αφορά απλώς το αν ένας ασθενής παρακολουθήθηκε στο σπίτι, αλλά αν η κατ’ οίκον φροντίδα ήταν συμβατή με την κλινική του εικόνα, αν υπήρξε έγκαιρη αναγνώριση επιδείνωσης και αν δόθηκε η ενδεδειγμένη σύσταση για νοσοκομειακή αντιμετώπιση όταν η κατάσταση το απαιτούσε.
Προηγούμενες καταγγελίες και πειθαρχική διάσταση
Η υπόθεση είχε απασχολήσει τις αρχές και πριν από την παραπομπή στο ακροατήριο. Σύμφωνα με την ΕΡΤ Βόλου, είχαν υπάρξει καταγγελίες για αντιεπιστημονικές πρακτικές, με αναφορές σε χορήγηση συνδυασμών αντιβιοτικών, βιταμινών και ασπιρίνης σε ασθενείς με κορωνοϊό, καθώς και σε φερόμενη αποτροπή μεταφοράς τους σε νοσοκομείο.
Σε άλλα δημοσιεύματα αναφέρεται επίσης ότι ο συγκεκριμένος γιατρός είχε βρεθεί σε προηγούμενο στάδιο αντιμέτωπος με πειθαρχικές συνέπειες από τον οικείο ιατρικό σύλλογο. Τα στοιχεία αυτά, εφόσον τεθούν ενώπιον του δικαστηρίου, θα αξιολογηθούν στο πλαίσιο της συνολικής κρίσης για τη συμπεριφορά του κατηγορουμένου.
Γιατί η υπόθεση έχει ευρύτερη σημασία
Η δίκη δεν αφορά μόνο μία τραγική απώλεια μέσα στην πανδημία. Θέτει εκ νέου στο προσκήνιο το ζήτημα της ευθύνης των επαγγελματιών υγείας σε συνθήκες κρίσης, ιδίως όταν η ιατρική πράξη συνδέεται με επίσημες οδηγίες δημόσιας υγείας, τεκμηριωμένες θεραπευτικές πρακτικές και έγκαιρη παραπομπή σε νοσοκομείο.
Η πανδημία δημιούργησε πρωτοφανή πίεση σε ασθενείς, οικογένειες, γιατρούς και νοσοκομεία. Ωστόσο, η δικαστική διερεύνηση τέτοιων υποθέσεων δείχνει ότι η κρίση δεν καταργεί την ανάγκη για τεκμηριωμένη ιατρική απόφαση, σωστή ενημέρωση του ασθενούς και αποφυγή οδηγιών που μπορεί να καθυστερήσουν κρίσιμη φροντίδα.
Ο κατηγορούμενος γιατρός θα κληθεί να δώσει απαντήσεις ενώπιον του Μικτού Ορκωτού Δικαστηρίου Καρδίτσας. Εκεί θα εξεταστούν το παραπεμπτικό βούλευμα, οι μαρτυρικές καταθέσεις, τα ιατρικά δεδομένα, οι τότε οδηγίες για τη διαχείριση της COVID-19 και η αιτιώδης σύνδεση που αποδίδει το κατηγορητήριο ανάμεσα στους χειρισμούς και την τελική έκβαση της ασθενούς.
Η υπόθεση αναμένεται να παρακολουθηθεί με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς αγγίζει ένα από τα πιο ευαίσθητα κεφάλαια της πανδημίας: τη σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον ασθενή και τον γιατρό, αλλά και τα όρια της ιατρικής ευθύνης όταν η μη έγκαιρη νοσοκομειακή αντιμετώπιση μπορεί να αποβεί μοιραία.
Κάντε like στη σελίδα μας στο facebook για να μαθαίνετε όλα τα νέα
Διαβάστε επίσης
Γιατρός διαγράφηκε επειδή υποσχόταν «θεραπεία» καρκίνου με ενέσεις σκόρδου
Γιατρός αποκαλύπτει το πιο υποτιμημένο «όπλο» κατά της γήρανσης

