Η διατροφή με γλουτένη σχετίζεται με διαβήτη τύπου 1

Αν μια γυναίκα κατά τη διάρκεια της κύησης έχει πλούσια διατροφή σε γλουτένη, έχει αυξημένες πιθανότητες απόκτησης παιδιού με διαβήτη τύπου 1, σύμφωνα με νέα μελέτη που δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο BMJ.

Ως γνωστόν, ο διαβήτης τύπου 1 είναι αυτοάνοσος, δηλαδή λανθασμένα το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στα κύτταρα του παγκρέατος που παράγουν ινσουλίνη.

Η ινσουλίνη είναι η ορμόνη που βοηθά στην άντληση της γλυκόζης του αίματος ώστε να χρησιμοποιηθεί ως ενέργεια από τα κύτταρα.

Τα άτομα που πάσχουν από διαβήτη τύπου 1 παράγουν ανεπαρκή ή και καθόλου ινσουλίνη και ο μόνος τρόπος είναι η ενέσιμη λήψη ινσουλίνης.

Η γλουτένη, απ’ την άλλη εμπεριέχεται σε πολλές τροφές, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, τα δημητριακά και τα μπισκότα. Η γλουτένη ευθύνεται για την κοιλιοκάκη, διαταραχή που προκαλεί βλάβη στο λεπτό έντερο.

Στοιχεία σε 64 χιλ. εγκύους

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Bartholin στην Κοπεγχάγη, με επικεφαλής τον Δρ Κνουντ Γιοσεφσεν, μελέτησαν στοιχεία για σχεδόν 64.000 εγκύους που είχαν εγγραφεί σε μελέτη το διάστημα 1992-2002. Σχεδόν 250 γυναίκες απέκτησαν παιδιά με διαβήτη τύπου 1.

Οι γυναίκες είχαν απαντήσει σε ερωτήσεις για τις τροφές που έτρωγαν όταν ήταν 25 εβδομάδων έγκυες.

Η μέση κατανάλωση γλουτένη ημερησίως ήταν 13 γραμμάρια, με το χαμηλότερο να είναι κάτω από 7 γραμμάρια και το περισσότερο να υπερβαίνει τα 20 γραμμάρια.

Μια φέτα ψωμί έχει περίπου τρία γραμμάρια γλουτένης, ενώ μια μεγάλη μερίδα ζυμαρικών έχει 5-10 γραμμάρια.

Από τη συνδυαστική ανάλυση των στοιχείων προέκυψε ότι ο κίνδυνος διαβήτη τύπου 1 για τα παιδιά αυξανόταν αναλογικά με κάθε 10 γραμμάρια γλουτένης που κατανάλωνε η μητέρα καθημερινά.

Ο Δρ Γιοσεφσεν εξηγεί ότι υπάρχουν αρκετές θεωρίες για το πως η γλουτένη συντελεί στην εκδήλωση διαβήτη τύπου 1, με την επικρατέστερη να υποστηρίζει ότι η γλουτένη προκαλεί φλεγμονή και αντίδραση του ανοσοποιητικού.

Σε κάθε περίπτωση όμως η νέα μελέτη είναι η πρώτη που δείχνει σχέση μεταξύ υψηλής πρόσληψης γλουτένης κατά την κύηση και κινδύνου διαβήτη τύπου 1 στους απογόνους.

Τρόφιμα με γλουτένη

Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότεροι είναι εκείνοι που προβληματίζονται αν τελικά η γλουτένη πρέπει να υπάρχει στη διατροφή μας ή όχι, αν έχουν δυσανεξία στη γλουτένη, αν είναι υπεύθυνη για το φούσκωμα στη κοιλιά ή την αύξηση βάρους.

Υπάρχουν άτομα που έχουν εντεροπάθεια από δυσανεξία στη γλουτένη ή αλλιώς κοιλιοκάκη. Όταν τα άτομα αυτά καταναλώνουν γλουτένη εμφανίζουν συμπτώματα όπως διάρροια, εμετούς, απώλεια σωματικού βάρους, χρόνια κόπωση, ελλειπή ανάπτυξη λόγω δυσαπορρόφησης θρεπτικών συστατικών. Τα συμπτώματα της νόσου υποχωρούν αυτόματα όταν ο ασθενής ακολουθεί δίαιτα ελεύθερης γλουτένης.

Η κοιλιοκάκη είναι μια αυτοάνοση διαταραχή, στην οποία το ανοσοποιητικό σύστημα αντιδρά στη γλουτένη, ένα συλλογικό όνομα για το είδος της πρωτεΐνης στο σιτάρι, τη σίκαλη και το κριθάρι. Κάποια άτομα αντιδρούν και στη βρόμη.

Στην Ευρώπη εκτιμάται ότι 1% των ενηλίκων και των παιδιών έχουν τη νόσο. Η συχνότητα ποικίλει σημαντικά: Για τις ηλικίες 30-64 ετών είναι οκτώ φορές μεγαλύτερη στη Φινλανδία (2,4%) από ό,τι στη Γερμανία (0,3%), πιθανώς εξαιτίας τόσο γενετικών όσο και περιβαλλοντικών παραγόντων.

Στη Φινλανδία η συχνότητα έχει διπλασιαστεί τα τελευταία 20 χρόνια, γεγονός που δεν μπορεί να ερμηνευτεί από το μεγαλύτερο βαθμό ανίχνευσης.

Εκτός από τα δημητριακά σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη και βρώμη και τα προϊόντα τους, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά, οι φρυγανιές, τα παξιμάδια και άλλα αρτοποιήματα όπως κέικ ή μπισκότα, άλλα τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη είναι ορισμένα είδη σοκολατούχου γάλακτος ή γάλακτος ή γιαουρτιού με δημητριακά ή φρούτα.

Αλλαντικά και μαγιονέζες

Επίσης, ορισμένα είδη αλλαντικών όπως τα λουκάνικα, το παριζάκι, οι κονσέρβες κρέατος και ορισμένα είδη τυριών όπως το ροκφόρ, το blue cheese και τυριά με μορφή κρέμας.

Γλουτένη μπορεί να βρεθεί και σε μαγιονέζες και μουστάρδες εμπορίου, καθώς και ντρέσινγκ για σαλάτες, όπως και σε φρούτα, λαχανικά ή όσπρια σε κονσέρβα.

Η πρωτεΐνη αυτή μπορεί να συναντηθεί και σε ορισμένους χυμούς ή ποτά με συντηρητικά ή πρόσθετα, στη μπίρα αλλά και σε ποτά από βύνη όπως επίσης σε ξηρούς καρπούς σε κονσέρβα ή όταν είναι καραμελοποιημένοι ή επεξεργασμένοι και σε ορισμένες τσίχλες, καραμέλες, γαριδάκια, τσιπς, σοκολάτες και κάποια φάρμακα.

Αν δεν έχουμε ειδικούς λόγους να αποφεύγουμε τη γλουτένη δεν χρειάζεται να τη βγάλουμε από τη διατροφή μας.

Τα τρόφιμα που είναι απαλλαγμένα από την γλουτένη είναι:
  • Φασόλια, σπόροι, ξηροί καρποί στην φυσική τους μη επεξεργασμένη μορφή
  • Φρέσκα αυγά
  • Φρέσκο κρέας, ψάρι, και πουλερικά (όχι παναρισμένο, επικαλυμμένο ή μαριναρισμένο)
  • Φρούτα και λαχανικά
  • Τα περισσότερα γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Καλαμπόκι και καλαμποκάλευρο
  • Λιναρόσπορος
  • Άλευρα χωρίς γλουτένη (από ρύζι, σόγια , καλαμπόκι, πατάτα, φασόλια)
  • Κινόα
  • Ρύζι
  • Σόγια

https://healthpharma.gr/psoriasi-trofes-epideinonoun-pathisi/

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ